Ga naar de inhoud

Klantgerichtheid verbeteren: samenwerking Customer Service, Marketing en Sales

    Klantgerichtheid verbeteren

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Klantgerichtheid verbeteren

    Wil je je klantgerichtheid verbeteren? Regelmatig geven we trainingen aan medewerkers van de afdeling customer service. We trainen ze hoe ze het beste omgaan met het (lastige) gedrag van de klant. Daarnaast leren ze helder en duidelijk communiceren met de klant.

    De afdeling customer service is steeds belangrijker in het contact met klanten. Ze krijgen alle vragen van de klanten direct te horen. Ze staan dicht bij de klant. Wat zij horen, is een bron van input voor de sales- en marketingafdeling. Helaas constateren we dat organisaties hier nog niet genoeg gebruik van maken. Daarom volgen hier wat tips om je klantgerichtheid te verbeteren.

    Introductie nieuw product

    Als je organisatie een nieuw product introduceert, is het handig de customer service van tevoren te informeren. Informeer als marketingafdeling de customer service van de ins en outs van het nieuwe product en welke vragen ze kunnen verwachten. Hou vervolgens contact met hen, want als er nieuwe onvoorziene vragen komen, kun je daar als marketing op reageren door bijvoorbeeld de website meteen aan te passen. Daarmee voorkom je ergernis van potentiële nieuwe klanten en als bijvangst krijgt de customer service minder vragen.

    Kans voor sales

    Als customer service de klant aan de telefoon heeft, hoort deze meteen waarmee de klant worstelt. Dit biedt kansen voor sales. Immers customer service zit dicht bij de klant en hoort alles als eerste. Daarnaast zijn ze commercieel onverdacht. Het vertrouwen in customer service is groter dan in sales. Die laatsten preken voor eigen parochie.

    Daarom is het verstandig je customer service dusdanig op te leiden, dat ze licht verkopende taken kunnen uitvoeren. Ze kunnen iemand dan iets up- of crosssellen en als het ingewikkeld dreigt te worden, doorgeven aan de salesafdeling. Daarmee help je de klant en ook jezelf.

    Samenwerking is de sleutel

    Binnen organisaties zijn customer service, marketing en sales vaak aparte afdelingen. Dat is jammer. Juist door een nauwe samenwerking tussen deze afdelingen verbeter je de klantgerichtheid aanzienlijk. Je kunt juist gebruik maken van de customer service om er commercieel meer uit te halen.

    Betere service verlenen

    Zorg ervoor dat klanten tevreden blijven. Als klanten tevreden zijn, komen ze vanzelf bij je terug. En ze vertellen het door aan anderen. Daarom is het belangrijk je vaardigheden op het gebied van klantgerichtheid… lees verder

    Op de klant gericht

    In dit boek lees je over de belangrijkste zaken omtrent klantgerichtheid en hoe je ervoor zorgt dat jij of jouw organisatie dat ook wordt. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over klantgerichtheid: