Ga naar de inhoud

Marktonderzoek is kinderspel

    Marktonderzoek

    Marktonderzoek: hoe doe je dat?

    Marktonderzoek

    De deurbel gaat. Ik doe open. Er staan twee meisjes van ongeveer 11 jaar op de stoep. Ik herken ze, want ze wonen bij ons in de buurt. Ze hebben allerlei papieren in hun handen. “Die komen voor kinderpostzegels of één of andere hardloopactie voor het goede doel”, denk ik meteen. De brutaalste van de twee neemt het woord. Zij is duidelijk de woordvoerster. “Heeft u een aantal minuten tijd voor ons?”, vraagt ze. Het is lekker weer, dus ik vraag de meiden om mee te lopen naar onze achtertuin. Daar zit mijn vrouw te genieten van het zonnetje.

    Marktonderzoek

    De meiden gaan zitten en de woordvoerster neemt het woord. Van school hebben ze een opdracht meegekregen. Ze doen een marktonderzoek. Mijn beroepsdeformatie zorgt ervoor dat mijn oren zich meteen spitsen.

    “Wat? Krijgen ze op de basisschool al marketing??”, denk ik nog, “Wat goed zeg!” De woordvoerster begint te vertellen dat de Wereldwinkel een markt houdt op school. Ze gaan daar hun eigen winkeltje beginnen. Ze laat ons een lijstje met producten zien. Ik zie potloden met verkeersborden, sleutelhangers, potjes jam/honing, bakmeel voor muffins, etc. Zelf denken de dames een soort frutsel (het leek op een soort broche) en het bakmeel voor de muffins te gaan verkopen.

    Alleen, ze doen onderzoek om te bepalen of dat goed verkoopt. Wij mogen twee producten uitkiezen, die wij zouden kopen. Onder gegiebel van dame nummer twee om de vragen die we over de producten stellen, maken we onze keuze. We kiezen voor de jam en de muffins. Ik denk nog “Zo, we zijn klaar.” Maar nee, het lijkt verdomd wel een echt marktonderzoek.

    Vragenlijst

    De volgende vraag die de woordvoerster stelt is “Wat zouden jullie voor de producten willen betalen?” Ik heb werkelijk geen flauw benul van prijzen (ja, mijn vrouw doet de boodschappen – erg rolbevestigend moet ik bekennen). Mijn vrouw en ik komen er niet helemaal uit dus schieten de meiden ons te hulp.

    Ze noemen de inkoopprijzen van de producten. Dat geeft ons een richting. En samen bepalen we de verkoopprijzen. Ik geef ze nog de tip mee bijvoorbeeld geen 3 euro te vragen, maar €2,99: dan klinkt minder. Ze giebelen om mijn opmerking en noteren het op hun onderzoeksformulier. Tot slot vertellen ze waar en wanneer de markt is en laten ze een papiertje achter met daarop de datum en tijdstip van de markt.

    Marketingtip

    Menig ondernemer begint zomaar een bedrijf zonder eerst goed te onderzoeken of er vraag is naar hun producten/diensten. Bovenstaand voorbeeld laat zien dat een marktonderzoek heel verstandig is en niet heel uitgebreid hoeft te zijn. Kijk maar naar die meiden. Zij willen graag het frutseltje verkopen, omdat ze dat heel mooi vinden. Wij, hun potentiële klanten, zien er niets in, met als gevolg dat wij het niet zouden kopen.

    Een marktonderzoek hoeft helemaal niet uitgebreid te zijn. De meisjes stelden slechts twee vragen: welke producten we zouden willen kopen en wat we er voor over zouden hebben. Kortom marktonderzoek is belangrijk en helemaal niet moeilijk, zelfs een kind kan het.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: