Telefoongesprek beëindigen

Zo beëindig je een telefoongesprek op de juiste manier

Telefoongesprek beëindigen

Een telefoongesprek voeren is iets wat je misschien wel eens doet, zowel privé als zakelijk. We hebben het al eens eerder gehad over hoe je de telefoon opneemt. Maar hoe beëindig je een telefoongesprek op een professionele manier?

Leiding in het gesprek

Er zijn twee soorten telefoongesprekken: inkomend of uitgaand. Ben je de persoon die uitgaand belt, dan ben je vaak ook de persoon die de leiding heeft in het gesprek. Je belt dan om iemand iets te vragen of te vertellen.

Samenvatting

Er zijn verschillende doelen van een telefoongesprek: een afspraak maken, iets verkopen / kopen, een klacht behandelen, slecht nieuws brengen, etc. Aan het einde van het telefoongesprek vat je samen datgene dat aan de orde is gekomen. Dit doe je kort en bondig. Het is vooral belangrijk actiepunten aan het einde van het gesprek te benoemen. Dan weten beide partijen wat ze moeten doen.

Passende groet

Na de samenvatting sluit je het gesprek af met een passende groet. Bij een normaal gesprek is dat bijvoorbeeld “Dan wens ik u nog een fijne dag”. Heb je net slecht nieuws gebracht, dan sluit je natuurlijk met een andere ‘groet’ af, bijvoorbeeld “Het spijt me dat we niet meer voor u kunnen betekenen. Ik hoop dat u begrip heeft voor onze situatie.”

Beter telefoneren

Door beter te telefoneren zorg je voor een (eerste) goede indruk bij de beller, telefoneer je effectiever en ga je gemakkelijker om met het (lastige) gedrag van een beller. Wij adviseren en trainen organisaties al meer dan 10 jaar op het gebied van telefoneren.

Delen

Gerelateerde artikelen