Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Vroeger schreven we brieven. Door de opkomst van e-mail is het versturen van brieven enorm afgenomen. Door de komst van chat en applicaties als Whatsapp, Telegram en Signal dreigt ook het gebruik van e-mail minder te worden. Dat is jammer, want e-mail heeft zo zijn voordelen. En natuurlijk zijn er ook nadelen. Wij gaan in op de vraag: “wat zijn de voordelen en nadelen van e-mail?” We zetten ze op een rijtje voor je.
Nadelen
Het eerste nadeel van e-mail is dat het onpersoonlijk is als je het vergelijkt met telefonisch of face-to-facecontact.
Dat leidt meteen naar het tweede nadeel; een e-mail kan verkeerd geïnterpreteerd worden. Door lichaamstaal, mimiek en je stem kun je nuance aanbrengen in een boodschap. In geschreven taal is dat lastiger. Daarom is het niet altijd verstandig om slecht nieuws per e-mail te brengen.
Een derde nadeel is dat je langer moet wachten op een antwoord. Van e-mailverkeer wordt niet verwacht dat je direct reageert. Het mag wat langer duren. Daardoor is het tijdrovender.
Een ander nadeel is dat e-mail soms gebruikt wordt voor zogenaamde conversatiemails. Je gebruikt e-mail op dezelfde manier als chat of Whatsapp. Je stelt een korte vraag, daar komt een reactie op, daar volgt weer een vraag op, etc. Het is dan makkelijker om de telefoon te pakken.
Een vijfde nadeel van e-mail is dat de mailserver eruit kan vliegen. Je kunt dan niets meer versturen of ontvangen.
Nog een nadeel is dat alles zwart-op-wit staat. Je kunt er dus op vastgepind worden. Soms wil je dat niet en dan is het een nadeel.
Voordelen
Het laatste nadeel is meteen het grootste voordeel van e-mail. Als je een e-mail verstuurt of ontvangt staat het zwart-op-wit. Je kunt het altijd teruglezen.
Een e-mail is ook terug te herleiden naar een afzender, het tijdstip en de datum waarop het verzonden is.
Een e-mail wordt ook direct bij de juiste persoon afgeleverd. Maar een e-mail kan ook aan meerdere personen tegelijkertijd gestuurd worden. Dat is bij chat of telefoon niet mogelijk, tenzij je een groepschat of teleconferentie organiseert.
In een e-mail kun je ook details vermelden en bijlagen meezenden, zoals tekeningen, geluidsbestanden, foto’s, etc.
Een e-mail is tijds- en plaatsonafhankelijk. Dat betekent dat je 24/7 een e-mail kunt ontvangen/versturen. En met de juiste software heb je overal toegang tot je mailbox.
Het laatste voordeel van e-mail is dat je bij een e-mail niet meteen hoeft te reageren. Je kunt dus rustig nadenken hoe je reageert op de mail van de ander.
Dit zijn de voordelen en nadelen van e-mail. Als je dat weet, maakt het voor jou makkelijker om te bepalen wanneer je e-mail gebruikt en wanneer niet.
Zorg voor een duidelijke structuur
Niet iedereen leest en begrijpt je e-mails altijd even goed. Dat komt omdat mensen tegenwoordig teksten scannen in plaats van ze te lezen. Door op dit gedrag in te spelen, zorg je ervoor dat je e-mails wel goed gelezen en begrepen worden. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat het je minder tijd kost? En … lees verder
Schrijf zakelijke e-mails die gelezen worden
Schrijf je in voor de online training Klantgerichte e-mails schrijven. Je leert daarin hoe je heldere en goed gestructureerde zakelijke e-mails schrijft. De training is praktijkgericht en bevat veel tips.