Gemiddelde leestijd: 2 minuten
waar·ne·men (nam waar, heeft waargenomen) 1. met je zintuigen opmerken, vooral met je ogen en oren 2. in acht nemen; = benutten: de gelegenheid waarnemen 3. vervullen, bekleden, m.n. tijdelijk: iemands taak waarnemen; een waarnemend voorzitter tijdelijk (bron: Van Dale)
in·ter·pre·te·ren (interpreteerde, heeft geïnterpreteerd) 1. vertolken 2. uitleggen (bron: Van Dale)
Er is een groot verschil tussen waarnemen en interpreteren. En dat heeft gevolgen voor de communicatie.
Waarnemen
We gebruiken onze zintuigen om dingen waar te nemen. Geluid nemen we waar met onze oren. Geuren ruiken we met onze neus. Texturen voelen we met onze huid. We zien dingen met onze ogen en we proeven met onze tong. Zodra we iets waarnemen, gaan onze hersenen direct ermee aan de slag. Ze gaan er een betekenis aan toevoegen.
Interpreteren
Op het moment dat we een betekenis gaan toevoegen aan een waarneming, is het een interpretatie. Een geur kan lekker zijn, maar ook vies. Dit is per persoon verschillend. De één vindt de geur van spruitjes lekker, omdat hij er een prettige herinnering aan heeft. Terwijl een ander de geur niet kan uitstaan, omdat hij er vroeger een keer flink ziek van geworden is.
Waarnemen en interpreteren in communicatie
Bij feedback geven is het belangrijk een onderscheid te maken tussen waarnemen en interpreteren. We zijn namelijk geneigd om een interpretatie te geven, terwijl het handiger is om de objectieve waarneming te benoemen. Daarna controleer je of de interpretatie klopt.
Stel je bent in gesprek met iemand. Je zegt iets en je ziet die persoon zijn wenkbrauwen omhoog doen. Op dat moment denk je misschien: “Hij gelooft me niet.” Dat is een interpretatie. Het is handiger om dit te controleren, door eerst je waarneming te benoemen: “Ik zie dat je met je wenkbrauwen omhoog gaat.” Vervolgens check je jouw interpretatie: “Kan het zijn dat je me niet gelooft?” Hiermee zorg je ervoor dat je communicatie helder en open blijft.
Wees je ervan bewust dat je altijd interpreteert. Daar kun je niets aan doen. Zo werken je hersenen nou eenmaal. Jezelf ervan bewust zijn is de eerste stap in een heldere communicatie, want een interpretatie kan juist, maar ook onjuist zijn.
Wat ik bedoel te zeggen…
In dit boek vind je uitleg over de belangrijkste communicatievaardigheden die je nodig hebt om klanten de ultieme klantervaring te geven. Superpraktisch en boordevol tips.