Ga naar de inhoud

Wel of geen live chat op je website?

    wel of geen live chat op je website

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    wel of geen live chat op je website

    Er is een aantal onderzoeken gedaan naar het gebruik van live chattoepassingen en wat voor effect dat heeft voor de websites waarop ze zijn gebruikt. Welke resultaten levert dat op? Het blijkt dat bezoekers live chat prettig vinden, maar niet altijd. Wij vertellen je hoe het zit en of je wel of geen live chat op je website moet hebben.

    Webwinkels

    Er zijn websites die profiteren van live chat. Uit onderzoek van Forrester blijkt het volgende:

    • 44% van de consumenten zei dat toegang tot live chatsupport tijdens het aankoopproces erg belangrijk voor hen was.
    • Op sites met live chat is 2.8x meer conversie ten opzichte van een site zonder live chat.

    Een ander onderzoek is uitgevoerd door Bold360. Zij leveren chatsoftware voor organisaties. Het onderzoek laat het volgende zien:

    • 38% van de ondervraagden zeiden dat ze hun aankoop gedaan te hebben dankzij de live chat.
    • Een bezoeker die contact heeft met een live chatmedewerker, besteedt 60% meer dan een bezoeker die geen chatcontact heeft.
    • 62% van de bezoekers is eerder geneigd om terug te komen en nog eens iets te kopen.

    Chatten is dus belangrijk voor websites waarop iets wordt verkocht.

    Verschuiving van communicatiekanalen

    Doordat steeds meer mensen weten wat chatten is en hoe het werkt, neemt chatten een steeds belangrijkere plaats in in de communicatie met klanten. Uit een onderzoek van 24/7 in 2016 blijkt dat live chat de telefoon heeft verstoten als nummer 1 manier om contact te zoeken met organisaties.

    Niet voor iedereen

    Maar live chat is niet voor iedereen en voor alle situaties het ideale communicatiemiddel. Zo zijn millenials eerder geneigd te chatten dan te telefoneren (onderzoek Bold360).

    • Van de millennials stelt 56% liever een vraag via live chat dan telefonisch.
    • Van de mensen die ouder zijn dan 35 jaar stelt slechts 27% een vraag via live chat.

    En het hangt ook van de klantvraag af, of ze liever chatten of telefoneren.

    • 49% van de bezoekers gebruikt live chat voor vragen die gerelateerd zijn aan de online winkelervaring.
    • 74% pakt de telefoon als het om een betalingsgerelateerde vraag gaat.

    We hopen dat je zo een beetje een indruk hebt of je wel of geen live chat op je website moet gebruiken.

    Goed met je klanten chatten is belangrijk

    Chatten met klanten is erg belangrijk. Het zorgt voor een hogere conversie. Chatten lijkt makkelijk, maar is het niet. Er zijn nogal wat valkuilen. Chat is interactief, maar het afbreukrisico is hoog. Als je niet op de juiste manier chat, loop je het risico dat… lees verder

    online training klantgericht chatten

    Vragen? Start de training!

    Schrijf je in voor de online training Live Chat en leer doelgericht en professioneel chatten. Het is een super praktische training met heel veel tips. Je ontvangt daarbij het e-book ‘Vragen? Start de chat!’ gratis.

    Nog meer artikelen over chatten: