Ga naar de inhoud

Zelfverzekerd klinken aan de telefoon

    zelfverzekerd klinken aan de telefoon

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Heb je telefoonangst? Moet je een vervelende boodschap overbrengen aan een ander aan de telefoon? Het is helemaal niet vreemd om je wat ongemakkelijk te voelen als je gaat telefoneren. Veel mensen hebben er last van en willen graag zelfverzekerd klinken aan de telefoon. Gelukkig kan je er wat aan doen.

    Stemgebruik

    Je hebt drie middelen tot je beschikking als persoon om je eigen gedrag bewust anders in te zetten:

    Over die laatste gaan we het hebben. Je stem is enorm belangrijk aan de telefoon. Door je stem bewust in te zetten, kun je een ander resultaat bereiken. Dus wil je zelfverzekerd klinken aan de telefoon, dan gebruik je je stem op de volgende manier.

    Laag en rustig

    Het eerste dat je doet om zelfvertrouwen uit te stralen is een lage stem inzetten. Als je een hoge stem gebruikt, dan straal je vriendelijkheid uit. Gebruik je een lage stem, dan klinkt deze zakelijk en zijn de dingen zoals jij ze vertelt. Dus gebruik een lage stem.

    Daarnaast gebruik je een rustig tempo. Praat je te snel, dan maak je jezelf ‘vocaal kleiner’, alsof je overal even tussendoor wilt schieten. Gebruik je een rustig tempo, dan maak je jezelf ‘vocaal breder’. Maak gebruik van pauzes, dan wordt je spreektempo vanzelf rustiger. Als je dat combineert met een lage stem, straal je meer zelfvertrouwen uit.

    Glimlachen

    Om te voorkomen dat je chagrijnig gaat klinken, is het belangrijk te blijven glimlachen. Mensen aan de andere kant van de telefoon kunnen horen of je glimlacht of niet. Dus om zelfverzekerd te klinken aan de telefoon praat je met een lage stem, op een rustig tempo met af en toe een pauze en zorg je ervoor dat je blijft glimlachen. Succes!

    Telefoonvaardigheden

    Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder

    Moment, ik verbind u door

    Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over telefoneren: