Telefonische acquisitie is iets wat veel verkopers eng vinden om te doen. Dat heeft te maken met het gevoel van onzekerheid (Doe ik het goed? Zit de ander op mij te wachten?) en voorbereiding.
De onzekerheid betreft vaak dat je van tevoren niet weet hoe het gesprek verloopt. De voorbereiding is iets wat je zelf in de hand hebt. Voor dat laatste, de voorbereiding, hebben we 10 tips voor koud bellen voor je.
Tip 1: Gebruik nummerherkenning
Bel met je nummerherkenning aan. Want waaraan herkent men dat er mogelijkerwijs een telefonisch acquisitiegesprek binnenkomt? Juist, veel callcenters bellen met een anoniem nummer. Ziet een gebelde een anoniem nummer, dan is de gebelde vaak op zijn hoede en mogelijk bedacht op telemarketeers.
Tip 2: Gebruik een vaste lijn
Bel met een vaste lijn. Je kunt natuurlijk met een mobieltje potentiële klanten bellen, maar er zit een groot nadeel aan een mobieltje. De kwaliteit van de verbinding is vaak onder de maat. Want er zit soms vertraging op de lijn of je stem klinkt niet altijd even goed. Het is dus beter om met een vaste telefoonlijn naar een prospect te bellen.
Tip 3: Gebruik een headset
Zorg voor een headset. Het is prettig als je tijdens het bellen notities maakt. Een headset helpt hierbij. We raden je aan een draadloze headset te gebruiken, dan zit je ook niet te hannesen met snoeren. Daarnaast maakt het de weg vrij om tijdens het gesprek met je handen te praten. Dat verhoogt je overtuigingskracht.
Tip 4 Zorg voor een fijne omgeving
Ga apart zitten. Telefonische acquisitie vergt veel concentratie. Het is dan ook niet prettig dat je gestoord wordt in je gesprek door collega’s. Daarnaast hoort de gebelde je collega’s op de achtergrond. Hoort de prospect geluid op de achtergrond op het moment dat hij/zij de telefoon opneemt, dan kan hij/zij meteen denken: “Herrie op de achtergrond, dat zal wel een callcenter zijn.” Dan begin je meteen met een achterstand.
Tip 5: Vermijd afleiders
Laat je niet afleiden. Zorg voor zo min mogelijk afleiding tijdens het bellen. Dus zet je inkomende berichten van je mail, Whatsapp, SMS, etc. uit. Hoe minder afleiding, des te beter je jezelf kunt concentreren op het gesprek.
Tip 6: Bel niet meer dan 2 uur achter elkaar
Bel niet meer dan 2 uur. Je kunt niet 8 uur lang scherp en alert zijn. Zorg er dan ook voor dat je niet langer dan 2 uur belt. Koud bellen is hard werken met mooie momenten en met afwijzingen. Dat doet iets met je. Vandaar dat 2 uur lang genoeg is om te bellen.
Tip 7: Goede belhouding
Zorg voor een goede belhouding. De manier waarop je op je stoel zit, bepaalt in grote mate hoe je door de telefoon klinkt. Zorg er dan ook voor dat je een actieve houding aanneemt, dus met je rug tegen de leuning en beide voeten op de grond. Je kunt ook staand bellen, maar houd er dan rekening mee dat je dan lastiger aantekeningen maakt. Een statafel is dan een oplossing.
Tip 8 Mindset, mindset, mindset
Zorg voor een goede mindset. Bedenk van tevoren dat je slaagt in het maken van een afspraak. Bedenk ook dat wat je te bieden hebt, de prospect dat nodig heeft. Stel jezelf geen negatieve vragen: “Zit de ander wel op mij te wachten?” of “Is mijn product wel goed genoeg?” Blijf positief denken en sta negatieve gedachten niet toe.
Tip 9: Afwijzingen horen erbij
Afwijzingen horen bij telefonische acquisitie. Bedenk dat als je afgewezen wordt, het niet aan jou persoonlijk ligt, maar aan je voorstel of aan de gemoedstoestand van de prospect. Betrek de afwijzing nooit op jezelf, immers je kent de gebelde niet en de gebelde kent jou niet. Hij/zij kent alleen het voorstel waarover je belde.
Tip 10: Beloon jezelf
Beloon jezelf. Stel jezelf van tevoren bepaalde doelen. Bijvoorbeeld 30 prospects bellen. Doe dit in rondes van 5 telefoontjes. Als je er 5 gehad hebt, geef je jezelf een beloning in de vorm van een kop koffie, even de benen strekken of een bezoek aan het toilet. Zorg ervoor dat de beloning naarmate het aantal gebelde prospect toeneemt steeds beter wordt. Beloon je eigen goede gedrag.
Download deze 10 tips voor koud bellen. Ze helpen je op weg het koud bellen gemakkelijker te maken.
We hebben niet alleen 10 tips voor je, maar ook de 10 grootste fouten bij het koud bellen voor je op een rijtje gezet.
Telefonische acquisitie is een vak
Telefonische acquisitie wordt door menigeen als moeilijk en niet leuk gezien. Het is ook niet iets wat je zomaar doet. Als je precies weet wat je wel en niet moet doen, is koud bellen een stuk gemakkelijker en leuker. lees verder
Van koud bellen naar een warm bad
Het complete boek over bijna alle aspecten van telefonische acquisitie. In dit boek onthullen we de geheimen achter een succesvol acquisitiegesprek. Superpraktisch en boordevol tips.