Ga naar de inhoud

Wat zijn de etiquetteregels tijdens een zakenlunch / zakendiner?

    Etiquetteregels zakenlunch

    Etiquetteregels zakenlunch / zakendiner voor verkopers

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Etiquetteregels zakenlunch

    Heb je als buitendienstmedewerker regelmatig een zakenlunch/zakendiner met een prospect of een klant? De lunch/het diner is bedoeld om een zakenrelatie te beginnen of om deze te bestendigen.

    Hoe gedraag je je tijdens de lunch en waar moet je op letten? Ook tijdens de zakenlunch spelen etiquette een rol, zodat de lunch/diner zonder ongemakkelijke momenten verloopt. Wij geven je de etiquetteregels bij een zakenlunch/zakendiner.

    Waar vindt het plaats?

    De zakenlunch kan plaatsvinden in een cafetaria, restaurant, bedrijfsrestaurant of op de kamer van de gesprekspartner. Het kan een koude of warme lunch zijn. De warme of koude lunch die plaatsvindt in een restaurant of bedrijfsrestaurant is formeler dan het broodje op de kamer of in een cafetaria. Een zakendiner is altijd in een restaurant. Kleed je naar de gelegenheid.

    Verschil zakenlunch / zakendiner

    Een zakenlunch duurt vaak korter dan een zakendiner. Bij een zakenlunch kunnen er zaken besproken worden waarbij er papieren op tafel komen. Het is minder gebruikelijk dat dit bij een zakendiner gebeurt. Daarentegen worden grote deals vaak gedurende een diner gesloten. Mocht je een cadeautje voor je zakenpartner hebben, geef dit dan niet tijdens de lunch of het diner.

    Van tevoren goed regelen

    Organiseer je een lunch/diner in je eigen bedrijfsrestaurant, zorg er dan voor dat er een tafel is gereserveerd. Kies je voor een extern restaurant, kies voor een restaurant dat je goed kent, waar het eten goed is en waar ze een goede menu- en wijnkaart hebben.

    Let erop dat het restaurant voldoende parkeerruimte heeft. Reserveer de tafel van tevoren en reserveer een tafel in een rustige hoek. Zorg ervoor dat er geen hoge decoratie op tafel staat (anders zie je je gesprekspartner niet). Zorg er ook voor ruim op tijd aanwezig te zijn, zodat je je gasten kunt ontvangen. Is het een groot gezelschap, bedenk dan van tevoren een tafelschikking.

    Tafelschikking

    Let op dat mannen en vrouwen om en om horen te zitten. Bij alleen mannen of vrouwen, zit de belangrijkste zakenrelatie rechts naar de gastheer of directielid. Bij een tafelschikking begeleid je elke gast persoonlijk naar zijn of haar stoel.

    Laat de ober, bij het reserveren van de tafel of bij binnenkomst, weten dat je de gastheer/gastvrouw bent. Daarmee zorg je ervoor dat de ober jou in de gaten houdt. Dit vergemakkelijkt de communicatie tussen jou en de ober. Daarnaast voorkom je dat je klant de rekening betaalt (wat je uiteraard niet wilt).

    Opening van het diner

    De gastheer/gastvrouw brengt de toost uit om het diner te openen. Drink dan ook nooit voordat de toost is uitgebracht. Je begint ook nooit met eten voordat iedereen zijn bord heeft gekregen. Bij een groot gezelschap is het zonde als het eten koud wordt. Vertel dit tegen het gezelschap en vertel erbij dat ze alvast mogen beginnen. Als de lunch/diner is afgelopen (na het dessert en de koffie) kan de gastheer/gastvrouw het afsluiten door nog kort iets te zeggen en de gasten een goede reis te wensen.

    In een goed restaurant met goede bediening krijgen de gasten als eerste de menukaart (communiceer dat met de ober). Eerst de oudere vrouwen, dan de jongere vrouwen, daarna de oudere mannen en tot slot de jongere mannen. De bestelling wordt ook op deze manier door de ober opgenomen of, bij een klein gezelschap, geef je de bestelling als gastheer aan de ober door. Als het eten wordt uitgeserveerd, vraag je om een moment stilte voor degenen die voor hun maaltijd willen bidden.

    Afrekenen

    Was je niet tevreden over het eten, het drinken of de bediening? Dan bespreek je dat na afloop van het diner buiten het bijzijn van je gasten met de ober. Heb je je prospect/klant voor de lunch of het diner uitgenodigd, dan betaal jij de rekening. En is het andersom, dan betaalt de prospect/klant de rekening. Staat de relatie erop om de rekening te betalen terwijl jij de gastheer bent, dan wijs je het voorstel af.

    Blijft de gast aandringen, dan kun je dat accepteren of voorstellen om de rekening te delen. Bij delen betaalt ieder de helft, ook al heeft de ander meer gegeten/gedronken dan de ander. Als je accepteert dat de ander de rekening betaalt, bedank je de relatie daarvoor en zeg je dat hij/zij de volgende keer jouw gast is. Zorg ervoor dat je de volgende keer dan ook echt betaalt (hou dit bij!).

    Persoonlijke tip

    Bestel bij een formeel etentje geen voedsel dat je moet kluiven (kip of spare ribs). Ik heb in Frankrijk ooit de fout gemaakt een halve kip te bestellen, waarbij ik het vlees zou moeten afkluiven. Dat heb ik niet gedaan, want de rest van de gasten zat keurig met mes en vork te eten. Ik kon dus niet kluiven en moest de kip met mes en vork soldaat maken. Dat vergde veel concentratie en zag er niet smakelijk uit. Ik miste daardoor het halve gesprek en ik voelde me erg opgelaten.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: