Ga naar de inhoud

Relatiegeschenken in de verkoop

    Gemiddelde leestijd: 1 minuut

    Relatiegeschenk geven

    Het doel van een relatiegeschenk is om de relatie tussen jou en je klant te versterken. Maar wat kun je wel doen en wat absoluut niet.

    In dit artikel hopen we wat helderheid daarin te verschaffen door te kijken naar de etiquetterichtlijnen op dit gebied.

    Omkoperij of smeergeld.

    Een relatiegeschenk kan al snel als omkoperij of smeergeld worden gezien. Dat is niet de bedoeling van een relatiegeschenk. Wanneer is het geen omkoperij? Eigenlijk is het niet zo moeilijk om te bepalen wat wel of niet kan. Je voelt namelijk zelf wel aan of iets te gek is of niet. Als je iemand een vakantie geeft naar een zonnig paradijs, dan is het meteen duidelijk dat het om omkoperij gaat. Een bos bloemen is dat niet.

    Enkele voorbeelden

    Wat zijn geschenken die in Nederland niet als overdadig worden gezien? Een fles/kistje wijn, een koffiepakket, een bos bloemen, een mooi boek, een souvenir of kaartjes voor een wedstrijd/concert/bioscoop worden in Nederland niet als omkoperij gezien. Je ziet het al. Het gaat om relatiegeschenken met een kleine geldelijke waarde. In dit rijtje passen ook de relatiegeschenken waarop het logo van je eigen organisatie staat.

    Wanneer geef je een relatiegeschenk?

    Naar onze mening geef je een relatiegeschenk alleen als je het echt meent. Om een klant te bedanken voor iets wat hij voor jou betekent heeft. Stel dat je contactpersoon bij de klant ervoor gezorgd heeft dat je met een andere decision maker in contact bent gekomen, dan is een klein geschenk op zijn plaats. Geef niet te vaak een geschenk, doe dit spaarzaam en alleen voor echt belangrijke zaken.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: