Ga naar de inhoud

Relatiegeschenk geven

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Relatiegeschenken

    December is een feestmaand met Sinterklaas, Kerst en Oud en nieuw. Sommige mensen vinden de decembermaand de leukste maand van het jaar, anderen verfoeien het. We geven elkaar cadeautjes en we geven elkaar extra aandacht. Dat doen we traditiegetrouw niet alleen privé, maar ook zakelijk. De vraag is of je meedoet met deze collectieve golf van aandacht of niet. Vanuit zakelijk perspectief kan het verstandiger zijn hier niet aan mee te doen.

    Geen aandacht

    Zakelijk gezien kun je je vraagtekens zetten bij de decembermaand. Ten eerste is het natuurlijk raar als je opeens in december aandacht gaat geven aan je klanten. De maanden ervoor heb je alleen wat van je laten horen op de momenten dat de klant iets bij je bestelde. In december laat je plotseling vanuit jezelf iets aan je klant horen in de vorm van een kaartje of misschien zelfs wel in de vorm van een afgezaagd kerstpakket met flessen wijn. Je doet dat, omdat het zo hoort, niet omdat je gemeend aandacht wilt geven.

    Als wij klant zouden zijn, zouden we ons niet serieus genomen voelen. Het hele jaar door is er geen aandacht en dan is daar opeens de decembermaand. Dan heeft onze leverancier opeens aandacht voor ons in de vorm van een lullig kaartje of kisten wijn, die we toch nooit opdrinken. En omdat hij niet de enige is, valt zijn aandacht eigenlijk niet op. Hij gaat ten onder in de overstelpende blijken van aandacht. Dat geeft meteen het tweede punt aan. Als je tegelijkertijd met iedereen aandacht geeft, val je niet meer op. Dat is vanuit commercieel oogpunt niet handig. Hoe kun je het beter doen?

    Echte aandacht

    Geef echte aandacht aan je klanten in de andere maanden van het jaar. Wat is de reden dat klanten weglopen? Precies, geen aandacht. Dus als je je klant spontaan eens belt om te horen hoe het gaat of om een afspraak te maken, dan geef je aandacht. Stuur eens een voorjaars- of najaarskaartje in plaats van een kaartje met Kerst. Dat waardeert de klant veel meer dan met Kerst. Het komt ook oprechter over.

    Als je op andere momenten in het jaar aandacht geeft, vermijd je de drukte in de decembermaand. Je valt dan op. Je komt positief in het voetlicht. Mocht je iets willen geven aan je klanten, hou dan eens op met die flessen wijn. Dat is té gemakkelijk en het toont weinig creativiteit en het toont nog minder interesse in de klant. Geef je iets persoonlijks of iets origineels, dan laat je zien dat je erover nagedacht hebt en dat je oprecht iets wilt geven wat de klant waardeert.

    Hoe zie jij dat? We lezen graag hieronder wat jij bedacht hebt om een origineel relatiegeschenk te geven en wanneer doe je dat dan?

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: