Ga naar de inhoud

Lauwe acquisitie

    lauwe acquisitie

    Lauwe acquisitie: minder lastig

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    lauwe acquisitie

    Lauwe acquisitie is acquisitie die volgt op een eerder contact met de prospect. Het verschil met koude acquisitie is dat er vooraf een contactmoment is geweest. Dit contactmoment kan op verschillende manieren hebben plaatsgevonden: per brief, e-mail, LinkedIn of netwerken.

    Doordat er een eerder contactmoment is geweest, ervaren de meeste mensen deze manier van acquisitie als minder lastig ten opzichte van koude acquisitie.

    Via brief

    Nieuwe klanten vinden is lastig. Er zijn veel manieren waarop je dat kunt doen. Tegenwoordig komt het niet zo veel meer voor, maar vroeger stuurden bedrijven nog wel eens een mailing per post. Dat is een relatief dure methode, want je stuurt eerst een brief – vaak met een bobbel (gadget) per post. Daarna bel je de mailing na. Een soort tweetrapsraket. De response is vaak laag.

    Toch kan het een goede manier zijn, mits je eerst goed uitzoekt waarvoor je doelgroep gevoelig is. Daarnaast krijgen organisaties steeds minder post. Door wel iets per post te versturen, val je op. Het opvolgen van de mailing doe je telefonisch in de hoop dat je een afspraak krijgt.

    Via e-mail

    Om contact te leggen met een prospect kun je eerst een e-mail sturen. Daar moet je echter heel erg mee oppassen. Door spamwetgeving is e-mailen sterk aan banden gelegd. Het opvolgen van een e-mail gaat op dezelfde manier als bij een brief.

    Via linkedin

    Vrijwel heel werkend Nederland heeft een profiel op LinkedIn. Daarom is acquisitie via LinkedIn een prima manier om nieuwe klanten te vinden. Via een uitnodiging om een connectie te worden, leg je het eerste contact.

    Ook dit is een vorm van lauwe acquisitie. Niet iedereen accepteert iedereen. Daarom is de inhoud van het uitnodigingsberichtje belangrijk. Daarna neem je telefonisch contact op met de prospect of je start een e-mailwisseling.

    Via netwerken

    Bij de voorgaande methoden zie je je prospect niet. Je overvalt de prospect. Daarom is fysiek netwerken een mooie manier om aan lauwe acquisitie te doen.

    Tijdens een netwerkbijeenkomst komen de deelnemers om te netwerken. Om kennis te maken met nieuwe mensen. Je ziet elkaar, je spreekt elkaar, kortom je kunt beoordelen of er een ‘klik’ is. Je kunt bekenden vragen om introducties en referenties. Netwerken kost veel tijd, maar als je op deze manier acquireert, is het resultaat vaak langduriger.

    Telefonische acquisitie is een vak

    Telefonische acquisitie wordt door menigeen als moeilijk en niet leuk gezien. Het is ook niet iets wat je zomaar doet. Als je precies weet wat je wel en niet moet doen, is koud bellen een stuk gemakkelijker en leuker. lees verder

    Van koud bellen naar een warm bad

    Van koud bellen naar een warm bad

    Het complete boek over bijna alle aspecten van telefonische acquisitie. In dit boek onthullen we de geheimen achter een succesvol acquisitiegesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over acquisitie: