Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Het is niet te vermijden. Overal waar je komt, hoor of lees je dat het crisis is. In hoeverre het echt crisis is, daar willen wij niet over discussiëren. We nemen het maar als een feit aan. En met dat feit moeten wij, verkopers, leven.
Toch draait de economie in crisistijd gewoon door. Er wordt nog steeds geld uitgegeven en dus ook nog steeds geld verdiend. Hoe kun je als verkoper succesvol zijn in deze moeilijke tijden? Verkopen in crisistijd is helemaal niet zo moeilijk als je maar voldoet aan twee voorwaarden.
Geld opleveren
Waar hebben we in crisistijd te weinig van? Juist, geld. Dus als je een product of dienst verkoopt dat geld oplevert, dan kun je iets verkopen.
Geld opleveren kan op twee manieren: geld opleveren of geld besparen. De eerste manier is letterlijk: er komt meer geld binnen bij je klant. Dit betekent heel simpel dat als jij ervoor kunt zorgen dat de omzet en/of de winst omhoog gaat bij je klant, dan doe je zaken. Heb je een activiteit die alleen maar geld kost, dan heb je het zwaar.
Zo worden we de laatste tijd overspoeld door verkopers die ons advertentieruimte willen verkopen. We willen best investeren in advertenties, mits we maar zeker weten dat het ons geld gaat opleveren. Toon dit dan ook aan. Zo kennen wij een acquisitiebedrijf dat klanten helpt bij het vinden van nieuwe klanten. Zij krijgen pas betaald bij elke nieuwe binnengehaalde klant.
Geld besparen
De tweede manier is: geld besparen. Kun je voor een klant geld besparen, dan ben je binnen. Zo zijn wij bezig met de begeleiding van een ICT-bedrijf dat een mailing de deur uit heeft gedaan. Zij bieden een systeem aan, waardoor organisaties gemiddeld 30% op hun ICT-omgeving besparen. Is de prospect geïnteresseerd, dan zoeken ze voor de klant eerst uit wat die exact bespaart. Daarna besluit de klant of ze eraan meedoet of niet.
Dit zijn de twee meest krachtige verkoopargumenten van dit moment. Verkopen in crisistijd doe je dus door het leveren van producten of diensten die geld opleveren of geld besparen, zo simpel is het.
Doe de juiste dingen op de juiste manier
Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder
Sales voor professionals
Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.