Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Is het crisistijd en loopt daardoor je omzet terug? Dan is het belangrijk om je omzet op peil te houden of te verhogen. Op internet vind je overal tips over hoe je omzet te verhogen. Verschillende bedrijven beloven gouden bergen als je hun methode volgt.
Maar laten we dat eens nuchter bekijken. Als je goed kijkt, dan zie je dat er feitelijk 3 manieren zijn, waarmee je je omzet verhoogt.
Manier 1: meer klanten
De eerste manier waarop je je omzet verhoogt, is door meer klanten aan te trekken. Uit ervaring weten we dat veel bedrijven hiermee worstelen. Concurrentie is altijd aanwezig en prospects staan niet altijd open voor nieuwe leveranciers.
Er zijn verschillende manieren om nieuwe klanten te vinden, zoals een nieuwsbrief versturen, canvassing, telefonische acquisitie, maar ook verloren klanten terugwinnen. Er is geen algemeen beste methode om dat te doen. Er zijn alleen manieren die bij jezelf of je bedrijf passen.
Welke dat is of zijn, dat moet je in de loop van de tijd proefondervindelijk zelf uitvinden. Eén ding is zeker, nieuwe klanten vinden kost tijd en moeite. Ze komen niet aanwaaien.
Manier 2: prijzen verhogen
Wil je volgend jaar 10% meer omzet? Verhoog dan al je prijzen met 10% en je omzet gaat met 10% omhoog. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Als je je prijzen verhoogt, kunnen bestaande klanten gaan rondkijken en vertrekken.
Toch zijn bedrijven vaak bang hun prijzen te verhogen. Terwijl als je je prijzen met maar 1% verhoogt een bestaande klant niet snel zal overstappen. Als je elk jaar je prijzen met 1% verhoogt, dan zullen klanten niet zo snel weglopen. En jij bent er zeker van dat je elk jaar in ieder geval 1% meer omzet draait.
Prijzen verhogen kan ook door het aanbieden van een nieuw product dat een hogere prijs heeft (upselling), maar dan moet er wel een voordeel voor de klant tegenover staan natuurlijk.
Manier 3: meer verkopen bij bestaande klanten
Een andere manier om meer omzet te behalen, is meer verkopen bij huidige klanten (crossselling en deepselling). Dat heeft een groot voordeel ten opzichte van de vorige twee methodes.
Het is relatief eenvoudig, je kent de weg bij je klant. Het is niet ‘eng’, want je kent de klant en de klant kent jou. Je hoeft geen prijzen te verhogen. Het kost relatief weinig tijd en moeite. Door betere commerciële gesprekken te voeren met je huidige klanten is dit de gemakkelijkste manier om je omzet te verhogen.
Doe de juiste dingen op de juiste manier
Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder
Sales voor professionals
Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.