De telefoon is een handig communicatiemiddel met een groot aantal voordelen. Zo is telefoneren interactiever in vergelijking met e-mail. Als je bijvoorbeeld een afspraak wilt maken met iemand, dan gaat dat telefonisch veel sneller dan per e-mail.
Om zo’n gesprek soepel te laten verlopen is het handig om je te realiseren dat een uitgaand telefoongesprek een aantal fasen kent (een inkomend telefoongesprek trouwens ook) Welke fasen dat zijn, lees je hierna.
Introductiefase
De eerste fase is de introductiefase. Je toetst het nummer in, de telefoon gaat over, iemand neemt de telefoon aan en stelt zichzelf voor. Vervolgens stel jij jezelf voor. Bijvoorbeeld:
“Goede… U spreekt met [naam] van [organisatie].”
Informatiefase
Als je jezelf hebt geïntroduceerd, kom je vanzelf bij de tweede fase. Je geeft daarin aan wat de aanleiding is van je telefoongesprek. Bijvoorbeeld:
Aanleiding: “Ik heb op uw website gezien dat u het boek ‘Moment, ik verbind u door’ verkoopt.
Daarna geef je het doel aan waarom je belt. Bijvoorbeeld:
Doel: “Ik zou er graag 25 van willen bestellen. Heeft u deze op voorraad liggen?”
Het kan zijn dat je nog meer vragen hebt. Als al je vragen beantwoord zijn, dan kom je bij de laatste fase.
Afronding
In de derde en laatste fase rond je het gesprek af. Je kunt daarbij wachten opdat de beantwoorder van je telefoongesprek het gesprek afrondt, maar je kunt ook zelf het initiatief nemen:
“Bedankt voor de antwoorden op mijn vragen. Ik heb verder geen vragen meer. Bedankt en een fijne dag.”
Introductiefase, informatiefase en afronding zijn de drie fasen van een uitgaand telefoongesprek. Als je deze volgorde aanhoudt, dan verloopt elk telefoongesprek vlot en gemakkelijk. Wil je nog meer tips hierover? Kijk dan hier voor het voeren van een uitgaand telefoongesprek.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder
Moment, ik verbind u door
Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.