Ga naar de inhoud

Hoe schrijf je een goede openingszin van een e-mail?

    openingszin van een e-mail

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Over de aanhef van je e-mail hebben we al eerder een artikel geschreven. Na de aanhef, krijg je de opening van je e-mail. Wat is dan een goede openingszin van een e-mail? Er zijn veel manieren om een e-mail te openen, afhankelijk van de situatie en het doel van de e-mail. Welke openingszin van een e-mail kun je in welke situatie gebruiken?

    Openingszin van een e-mail aan een collega

    Hier zijn enkele voorbeelden van openingszinnen die je kunt gebruiken als je met collega’s of goede zakelijke bekenden communiceert:

    1. “Hoi [naam], ik hoop dat alles goed gaat met je.”
    2. “Ik wilde even laten weten dat…”
    3. “Ik heb een vraag over [onderwerp].”
    4. “Ik ben ontzettend blij dat ik je e-mail heb ontvangen.”
    5. “Ik weet zeker dat je het druk hebt, maar ik wilde even laten weten dat…”
    6. “Ik heb een interessant idee dat ik graag met je wil delen.”
    7. “Ik ben benieuwd of je tijd hebt om even te praten over [onderwerp].”
    8. “Ik wilde je laten weten dat ik [achtergrondinformatie] heb ontdekt over [onderwerp].”

    Openingszin van een e-mail aan iemand van buiten je organisatie

    Stuur je een e-mail naar een consument of zakelijke klant en je wilt een zakelijke toon aanslaan, dan gebruik je een andere openingszin. Wat je in ieder geval nooit doet, is beginnen met ‘Naar aanleiding van…’. Wat je beter kunt doen is beginnen met de aanleiding, bijvoorbeeld:

    “U gaf in uw e-mail van 20 september aan onze brochure te willen ontvangen.”
    “In uw e-mail van 20 september geeft u aan dat u graag onze brochure ontvangt.”
    “Hartelijk dank voor uw e-mail van 20 september. Daarin geeft u aan dat u graag onze brochure ontvangt.”
    “Op 20 september liet u ons weten dat u onze brochure wenst te ontvangen.”

    Op deze manier kun je dus een openingszin van een e-mail schrijven. Na de openingszin volgt de rest van je e-mail. Denk er daarbij aan actief en positief te schrijven, dat bevordert de leesbaarheid. En denk eraan om deze veelgemaakte fouten in e-mails te vermijden.

    Zorg voor een duidelijke structuur

    Niet iedereen leest en begrijpt je e-mails altijd even goed. Dat komt omdat mensen tegenwoordig teksten scannen in plaats van ze te lezen. Door op dit gedrag in te spelen, zorg je ervoor dat je e-mails wel goed gelezen en begrepen worden. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat het je minder tijd kost? En … lees verder

    Online training klantgerichte e-mails schrijven

    Schrijf zakelijke e-mails die gelezen worden

    Schrijf je in voor de online training Klantgerichte e-mails schrijven. Je leert daarin hoe je heldere en goed gestructureerde zakelijke e-mails schrijft. De training is praktijkgericht en bevat veel tips.

    Nog meer artikelen over klantgericht schrijven: