Ga naar de inhoud

Tips bij bezwaren

    Tips bij bezwaren

    Tips bij bezwaren

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Tips bij bezwaren

    In een verkoopgesprek komt de klant nog wel eens met bezwaren naar voren. Soms is dat niet te voorkomen. Gelukkig kun je er wat aan doen.
    Wij hebben een aantal tips voor je, die je helpen in het omgaan met bezwaren. In de praktijk zal je zien dat je eigenlijk met bijna alle tegenwerpingen en bezwaren op een goede manier om kunt gaan.

    Tip 1

    Blijf altijd rustig, vriendelijk en toon begrip. Deze tip ligt voor de hand, maar wordt nog wel eens vergeten in de hitte van de strijd. Bedenk dat jij alles weet over je product of dienst, maar de klant niet. Ook al hoor je keer op keer hetzelfde bezwaar, blijf rustig en vriendelijk in het commerciële gesprek. Ga niet zuchten en onderbreek de klant niet, maar laat hem uitspreken.

    Tip 2

    Voel je niet aangevallen. Uit de klant zijn bezwaar, voel je dan niet aangevallen. Als je je aangevallen voelt, heb je de neiging in de verdediging te gaan. Het is slimmer om mee te veren en goed door te vragen.

    Tip 3

    Respecteer de mening van de klant en houd je persoonlijke oordeel voor je. De klant mag een afwijkende mening hebben. Respecteer dat, ook al deel je de mening niet. Probeer mee te veren.

    Tip 4

    Vraag door. Als je niet weet wat je met het bezwaar aan moet of als het bezwaar vaag is, vraag dan door. Doe dat met bijvoorbeeld: “Waarom denkt/vindt u dat?”

    Tip 5

    Stel controlevragen. Ga er niet klakkeloos vanuit dat de klant een uitleg of toelichting heeft begrepen. Controleer altijd of de klant het heeft begrepen.

    Tip 6

    Blijf niet te lang hangen bij het bezwaar. Als je het bezwaar hebt weerlegd en je dat via een controlevraag hebt geverifieerd, ga dan door met het volgende bezwaar of de volgende stap in het gesprek.

    Tip 7

    Parkeer een bezwaar als de klant er te vroeg mee komt. Uit de klant een bezwaar over iets wat je nog niet hebt uitgelegd of toegelicht, parkeer dan het bezwaar. Vergeet dan niet om later te verifiëren of het bezwaar is opgelost.

    Tip 8

    Gebruik de BADSOC methode.

    Tip 9

    Voorkom bezwaren. Omgaan met bezwaren is één, het voorkomen ervan is beter. Hoe je dat doet, lees je in het artikel voorkomen van bezwaren.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: