Ga naar de inhoud

Onze voorwaarden

Tja, algemene voorwaarden. Moet dat nou? Wij werken er liever ook niet mee. We lossen liever samen met jou eventuele problemen op.
Toch zijn voorwaarden ook wel handig. We vinden het namelijk klantgericht om van tevoren duidelijk te maken waar we voor staan. Daarom hebben we dat vastgelegd in onze algemene voorwaarden. Daarnaast hebben we geprobeerd om ze gemakkelijk leesbaar te maken. Lees ze door en heb je er vragen of opmerkingen over? Neem dan gerust contact met ons op.

Artikel 1. Algemeen

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten waarbij wij (Zaleco) deze voorwaarden hebben genoemd, tenzij er schriftelijk andere afspraken zijn gemaakt.
  2. Ook als wij andere partijen moeten inschakelen voor de uitvoering van de overeenkomst, blijven deze voorwaarden gelden.
  3. Alle medewerkers van Zaleco moeten zich ook aan deze voorwaarden houden.
  4. Andere voorwaarden die jouw organisatie (jij/je) misschien heeft, wijzen wij uitdrukkelijk af.
  5. Als er één of meer bepalingen van deze voorwaarden niet geldig zijn, blijven de andere bepalingen wel geldig. Dan gaan wij met elkaar in overleg om nieuwe afspraken te maken.
  6. Als er onduidelijkheid is over de uitleg van een bepaling, dan moet die uitleg worden gegeven naar de bedoeling van die bepaling.
  7. Als er een situatie ontstaat waarin deze voorwaarden niet voorzien, dan moeten we ons beiden houden aan de bedoeling van deze voorwaarden.
  8. Als wij soms niet strikt naleving van deze voorwaarden eisen, betekent dat niet dat deze voorwaarden niet gelden. In andere gevallen kunnen wij wel eisen dat de voorwaarden precies worden nageleefd.

Artikel 2. Offertes en aanbiedingen

  1. Onze offertes en aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij er een termijn voor aanvaarding in staat. Als er geen aanvaardingstermijn in de offerte of aanbieding staat, kan je geen rechten ontlenen aan de offerte of aanbieding als het product of de dienst niet meer beschikbaar is.
  2. Als een offerte of aanbieding een duidelijke vergissing bevat, zijn wij hier niet aan gebonden.
  3. De prijzen in een offerte of aanbieding zijn exclusief btw en andere kosten, tenzij anders aangegeven.
  4. Als jij het aanbod afwijst of wijzigt, zijn wij hier niet aan gebonden.
  5. Een samengestelde prijsopgave verplicht ons niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.

Artikel 3. Contractsduur; uitvoeringstermijnen, risico-overgang, uitvoering en wijziging overeenkomst, prijsverhoging

  1. De overeenkomst tussen ons en jou duurt een bepaalde tijd, tenzij anders afgesproken.
  2. Als er een termijn voor werkzaamheden of levering is afgesproken, dan is dit geen harde deadline. Als de termijn wordt overschreden, moet je ons schriftelijk in gebreke stellen en wij moeten redelijke tijd krijgen om het alsnog uit te voeren.
  3. Wij zullen de werkzaamheden uitvoeren volgens goed vakmanschap en op basis van de nieuwste kennis.
  4. Wij kunnen bepaalde werkzaamheden laten uitvoeren door derden. Daarbij wordt artikel 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW uitdrukkelijk uitgesloten.
  5. Je moet ons de nodige faciliteiten bieden om ons werk uit te kunnen voeren.
  6. De levering gebeurt vanaf ons vestigingsadres en je moet de producten/diensten afnemen wanneer ze beschikbaar zijn. Als je dit weigert, zijn de kosten en risico’s voor jou.
  7. Wij mogen de overeenkomst in fasen uitvoeren en elk gedeelte afzonderlijk factureren.
  8. Je moet ons alle nodige informatie geven en ervoor zorgen dat alle gegevens kloppen.
  9. Als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat veranderingen nodig zijn om de overeenkomst goed uit te voeren, dan moeten we dit tijdig en in overleg bespreken. Als de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst wordt gewijzigd, kan dit gevolgen hebben voor de oorspronkelijke afspraken, inclusief de prijs en de termijn van uitvoering. Wij zullen proberen deze veranderingen van tevoren in te schatten en hierover een prijsopgave te geven.
  10. Door de veranderingen kan ook de termijn van uitvoering veranderen. Je moet deze mogelijkheid accepteren, inclusief de veranderingen in prijs en termijn.
  11. Als de overeenkomst wordt gewijzigd, moeten wij daar mee instemmen en moet jij ook akkoord gaan met de prijs en andere voorwaarden. Als wij de gewijzigde overeenkomst niet onmiddellijk uitvoeren, levert dit geen wanprestatie op en geeft dit jou geen reden om de overeenkomst op te zeggen.
  12. Wij hebben het recht om een verzoek tot wijziging van de overeenkomst te weigeren als dit gevolgen kan hebben voor de werkzaamheden of de te leveren zaken.
  13. Als je niet voldoet aan jouw verplichtingen, ben je aansprakelijk voor eventuele schade die wij lijden.
  14. Als wij een vaste prijs of honorarium overeenkomen met jou, hebben wij nog steeds het recht om de prijs te verhogen als dit voortvloeit uit wet- of regelgeving, of als er sprake is van een stijging in de kosten van grondstoffen of lonen. Als de prijsstijging meer dan 10% bedraagt en binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst plaatsvindt, kan je alleen gebruik maken van de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden, tenzij wij:
  • alsnog bereid zijn om de overeenkomst op basis van het oorspronkelijk overeengekomen uit te voeren;
  • de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of een op ons rustende verplichting als gevolg van wetgeving;
  • hebben afgesproken dat de aflevering langer dan drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zal plaatsvinden;
  • hebben afgesproken, bij levering van een zaak, dat de aflevering langer dan drie maanden na de koop zal plaatsvinden.

Artikel 4. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst

  1. Wij hebben het recht om de overeenkomst op te schorten, te ontbinden of tussentijds op te zeggen. Wij kunnen dit doen als je je verplichtingen niet nakomt, als er omstandigheden zijn die ons reden geven om te twijfelen aan dat jij je verplichtingen niet nakomt, als er geen zekerheid wordt gesteld of als je te laat bent met het nakomen van je verplichtingen.
  2. Als het voor ons niet meer redelijk is om de overeenkomst in stand te houden, mogen wij ook de overeenkomst ontbinden.
  3. Als de overeenkomst wordt ontbonden, zijn alle vorderingen van ons onmiddellijk opeisbaar. Als wij de nakoming van verplichtingen opschorten, behouden wij wel onze aanspraken.
  4. Als wij de overeenkomst opschorten of ontbinden, zijn wij niet verplicht om eventuele kosten van schade aan jou te vergoeden.
  5. Je hebt het recht om open trainingen kosteloos te annuleren tot 4 weken voor aanvang van de training. Daarna betaal je de volgende kosten. Voor open trainingen is dat 35% als je tussen 4 en 2 weken voor de eerste ingeplande trainingsdatum afzegt. 65% als je tussen 2 weken en 1 week voor de eerste ingeplande trainingsdatum afzegt. 100% als je minder dan 1 week van tevoren voor de eerste ingeplande trainingsdatum afzegt.
  6. Als de ontbinding aan jou te wijten is, kunnen wij schadevergoeding eisen. Als de overeenkomst tussentijds door ons wordt opgezegd, proberen wij zorg te dragen voor de overdracht van werkzaamheden aan derden, tenzij de opzegging aan jou te wijten is.
  7. Als jouw organisatie wordt geliquideerd, in surseance van betaling is of failliet gaat, als er beslag op jouw organisatie wordt gelegd en dit beslag niet binnen drie maanden wordt opgeheven, als jouw organisatie in schuldsanering terechtkomt of als er een andere omstandigheid is waardoor jij niet vrij over jouw vermogen kan beschikken, dan hebben wij het recht om de overeenkomst direct op te zeggen of te annuleren zonder enige schadevergoeding of schadeloosstelling te betalen. In dat geval zijn alle vorderingen van ons op jouw organisatie direct opeisbaar.
  8. Als je een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, dan moet je alle werkzaamheden die zijn uitgevoerd, de bestelde of klaargemaakte zaken, plus eventuele transport- en leveringskosten en de arbeidstijd die is gereserveerd voor de uitvoering van de overeenkomst, volledig betalen.

Artikel 5. Herroepingsrecht

  1. Als je een product koop, inschrijft voor een open, online of individuele training , heb je het recht om de overeenkomst binnen 14 dagen zonder opgaaf van redenen te ontbinden. Voor onze e-books geldt geen herroepingsrecht.
  2. De bedenktijd begint op de dag na ontvangst van het product of, als je meerdere producten in één bestelling hebt gekocht, op de dag van ontvangst van het laatste product of in geval van een open, online of individuele training op de dag dat je je inschrijft. Als de levering van het product uit meerdere zendingen of onderdelen bestaat, begint de bedenktijd op de dag van ontvangst van de laatste zending of het laatste onderdeel. Bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten begint de bedenktijd op de dag van ontvangst van het eerste product.
  3. In het geval van een online of individuele training vervalt je herroepingsrecht op het moment dat je de eerste unit van de training opent. In het geval van een open training vervalt je herroepingsrecht op het moment dat je op komt dagen in de training.
  4. Als wij de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet hebben verstrekt, dan heb je als klant twaalf maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden.
  5. Als wij de informatie binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de bedenktijd verstrekken, dan heb je als klant 14 dagen de tijd om de overeenkomst te ontbinden.

Artikel 6. Jouw verplichtingen tijdens de bedenktijd

  1. Je moet het product en de verpakking tijdens de bedenktijd zorgvuldig behandelen. Je mag het product alleen uitpakken en gebruiken om te zien wat voor product het is, net zoals je zou doen in een winkel.
  2. Als je het product anders behandelt dan wat is toegestaan, ben je verantwoordelijk voor eventuele waardevermindering.
  3. Je bent niet verantwoordelijk voor waardevermindering als wij niet alle wettelijk verplichte informatie hebben gegeven over het herroepingsrecht.

Artikel 7. Uitoefening van het herroepingsrecht en kosten daarvan

  1. Als je het product wil retourneren, moet je dit binnen de bedenktermijn bij ons aangeven via het modelformulier voor herroeping of op een andere duidelijke manier. Het risico en de bewijslast ervan ligt bij jou.
  2. Binnen 14 dagen na deze melding moet het product worden geretourneerd in de originele staat en verpakking, inclusief alle geleverde toebehoren en volgens onze instructies.
  3. Je betaalt de kosten van de retourzending, tenzij wij aangeven deze kosten te dragen.
  4. Als je het herroepingsrecht uitoefent, worden alle aanvullende overeenkomsten automatisch geannuleerd.

Artikel 8. Onze verplichtingen bij herroeping

  1. Als wij de optie bieden om elektronisch te herroepen, moeten wij direct een ontvangstbevestiging sturen na ontvangst van deze melding.
  2. Wij moeten alle betalingen terugbetalen die door jou zijn gedaan, inclusief eventuele verzendkosten die wij in rekening hebben gebracht voor het geretourneerde product.
  3. Dit moet binnen 14 dagen gebeuren nadat jij ons op de hoogte hebt gesteld van de herroeping.
  4. De terugbetaling moet worden gedaan met hetzelfde betaalmiddel dat je hebt gebruikt, tenzij je akkoord gaat met een andere methode.
  5. Wij betalen bijkomende kosten voor een duurdere leveringsmethode die jij hebt gekozen, niet terug.

Artikel 9. Uitsluiting herroepingsrecht

  1. Dit kan alleen als het duidelijk wordt vermeld in het aanbod, of op zijn minst op tijd voor het sluiten van de overeenkomst. Het gaat hierbij om de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager staat, maar alleen als de uitvoering begint met uitdrukkelijke toestemming van de klant en de klant heeft verklaard dat hij daarmee zijn herroepingsrecht verliest.

Artikel 10. Overmacht

  1. In het geval van overmacht zijn wij niet verantwoordelijk voor het niet nakomen van afspraken met jou als dit het gevolg is van een omstandigheid die buiten onze macht ligt.
  2. Dit kan onder andere komen door werkstakingen of andere van buiten komende oorzaken waarop wij geen invloed kunnen uitoefenen.
  3. Als er sprake is van overmacht, mogen wij de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Als dit langer duurt dan twee maanden, mogen beide partijen de overeenkomst ontbinden.
  4. Als wij deels aan de verplichtingen hebben voldaan, maar door overmacht niet verder kunnen, mogen wij het deel dat wel is uitgevoerd factureren.

Artikel 11. Betaling en incassokosten

  1. Voor de betaling geldt dat bij al onze producten en diensten, behalve incompany trainingen, het gehele factuurbedrag vooraf moet worden betaald. Voor andere diensten wordt per keer aangegeven wat de betalingstermijn is.
  2. Als je niet op tijd betaalt, ben je van rechtswege in verzuim. Je moet dan een rente betalen van 1% per maand tot het moment dat je het volledige bedrag hebt betaald.
  3. Wij hebben het recht om de betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
  4. Je mag geen verrekening toepassen als wij openstaande bedragen bij jou hebben uitstaan. Ben je het niet eens met een factuur, dan ben je alsnog verplicht op tijd te betalen.
  5. Als je in verzuim bent, moet je alle redelijke kosten betalen die wij moeten maken om de betaling te innen.

Artikel 12. Eigendomsvoorbehoud

  1. Het eigendom van de geleverde goederen blijft bij ons totdat je alle verplichtingen uit de overeenkomst met ons nakomt.
  2. Je mag de goederen niet doorverkopen, als betaalmiddel gebruiken, verpanden of op enige andere manier belasten.
  3. Je moet er alles aan doen om onze eigendomsrechten te beschermen en je moet ons onmiddellijk op de hoogte stellen als derden beslag leggen op de goederen. Je moet de goederen verzekeren tegen bepaalde schade en de polis van de verzekering op ons verzoek laten zien.
  4. Als wij ons eigendomsrechten wil uitoefenen, heb je bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet-herroepelijke toestemming gegeven om de goederen terug te nemen.

Artikel 13. Garanties, onderzoek en reclames, verjaringstermijn

  1. Met betrekking tot garanties voldoen de geleverde goederen aan de gebruikelijke eisen en normen die in Nederland gelden.
  2. De garantie geldt gedurende een periode van drie maanden na levering, tenzij anders overeengekomen. Als de garantie betrekking heeft op een zaak die door een derde is geproduceerd, is de garantie beperkt tot wat de producent van de zaak biedt.
  3. De garantie vervalt als een gebrek ontstaat door onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik, na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud, wijzigingen zonder onze schriftelijke toestemming, bevestiging van andere zaken die niet bij de zaak horen of ver- of bewerking op een andere dan de voorgeschreven wijze.
  4. Je hebt geen aanspraak op garantie als het gebrek is ontstaan door omstandigheden waar wij geen invloed op hebben.
  5. Je bent verplicht de goederen onmiddellijk te (laten) onderzoeken wanneer deze ter beschikking worden gesteld en eventuele gebreken onmiddellijk te melden.
  6. Als je een klacht op tijd meldt, moet je nog steeds betalen voor wat je hebt besteld en waar je opdracht voor hebt gegeven.
  7. Als je later melding maakt van een klacht, heb je geen recht meer op reparatie, vervanging of compensatie.
  8. Als het vaststaat dat er een probleem is met een product/dienst en je hebt dit op tijd gemeld, zullen wij het defecte product binnen een redelijke termijn vervangen of repareren. Als dit niet mogelijk is, kunnen wij een vervangende vergoeding aanbieden. Als het product wordt vervangen, moet je het oude product aan ons terugsturen.
  9. Als een klacht ongegrond blijkt te zijn, zijn alle kosten voor jouw rekening, inclusief onderzoekskosten.
  10. Na afloop van de garantieperiode worden alle kosten voor reparatie of vervanging, inclusief administratie-, verzend- en voorrijkosten, bij jou in rekening gebracht.
  11. De verjaringstermijn voor alle claims en verdedigingen tegen ons en derden die betrokken zijn bij de uitvoering van een overeenkomst bedraagt één jaar, in afwijking van de wettelijke verjaringstermijnen.

Artikel 14. Vertrouwelijke informatie

  1. Hieronder valt alle informatie die je aan ons verstrekt in het kader van de overeenkomst, zoals persoonsgegevens, databanken, ontdekkingen, ideeën, uitvindingen, financiële gegevens en intellectuele eigendomsrechten.
  2. Wij mogen deze vertrouwelijke informatie, geheel of gedeeltelijk, rechtstreeks of onrechtstreeks, niet aan derden bekendmaken, tenzij je ons hiervoor schriftelijke toestemming geeft.
  3. Wij moeten alle maatregelen nemen om de vertrouwelijke informatie strikt vertrouwelijk te behandelen en mogen deze informatie alleen gebruiken voor de uitvoering van de overeenkomst.
  4. De vertrouwelijke informatie blijft te allen tijde jouw eigendom en moet worden teruggegeven of vernietigd, behalve één kopie die wij mogen bewaren als bewijs van naleving van deze overeenkomst.

Artikel 15. Aansprakelijkheid

  1. Als er sprake is van schade, zijn wij beperkt aansprakelijk volgens deze voorwaarden.
  2. Als wij zijn uitgegaan van onjuiste of onvolledige gegevens door jou verstrekt, zijn wij niet aansprakelijk voor eventuele schade.
  3. Als er toch schade is waarvoor wij aansprakelijk zijn, is deze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal tweemaal de factuurwaarde van de order, of tot het gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  4. Onze aansprakelijkheid is altijd beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar uitkeert.
  5. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade, zoals de kosten voor het vaststellen van de oorzaak en omvang van de schade, de kosten om onze gebrekkige prestatie te laten herstellen en de kosten om schade te voorkomen of te beperken.
  6. Wij zijn niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
  7. Tenzij er sprake is van opzet of grove schuld door ons, gelden deze beperkingen van de aansprakelijkheid.

Artikel 16. Vrijwaring

  1. Je bent verantwoordelijk voor het vergoeden van schade die veroorzaakt is door derden in verband met de uitvoering van de overeenkomst. Als wij aansprakelijk worden gesteld door derden, dan moet je ons helpen en de nodige maatregelen nemen. Als je hierin faalt, mogen wij zelf actie ondernemen en zullen alle kosten en schade die daaruit voortkomen, door jouw organisatie gedragen worden.

Artikel 17. Intellectuele eigendom

  1. Wij mogen de kennis die wij opdoen tijdens de uitvoering van de overeenkomst ook gebruiken voor andere doeleinden, tenzij dit vertrouwelijke informatie van jouw organisatie betreft die niet aan derden mag worden bekendgemaakt.

Artikel 18. Toepasselijk recht en geschillen

  1. Het Nederlands recht is van toepassing op alle rechtsbetrekkingen waarbij wij betrokken zijn, zelfs als deze buiten Nederland plaatsvinden. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
  2. Als er geschillen ontstaan, dan heeft de rechter in de vestigingsplaats van Zaleco de exclusieve bevoegdheid om deze te behandelen, tenzij de wet anders voorschrijft.
  3. Wij hebben echter het recht om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter volgens de wet. Wij hebben samen de verplichting om eerst te proberen het geschil onderling op te lossen voordat wij een beroep doen op de rechter.

Artikel 19. Vindplaats en wijziging voorwaarden

  1. De versie van de algemene voorwaarden die van kracht was op het moment dat de overeenkomst met ons werd gesloten, is van toepassing op de overeenkomst.
  2. De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is leidend bij de interpretatie ervan.

Juni 2025