
Vind je het lastig om met boze, dominante of langdradige klanten om te gaan aan de telefoon?
Je vindt dat je telefoongesprekken professioneler en efficiënter kunnen?
Vind je dat het klantcontact op je klantenservice of KCC beter kan?
Wil je je telefoonvaardigheden opfrissen?
Heb je last van telefoonangst?
Kun je commercieel gezien meer uit je telefoongesprekken halen, maar je weet niet hoe?
Of heb je andere problemen als het gaat om communicatie aan de telefoon?
Wij zijn al bijna 20 jaar de nummer 1 in Nederland in telefooncursussen. Onze telefooncursussen helpen je om professioneel, empathisch en doelgericht te communiceren met klanten.
Voor wie zijn onze telefooncursussen bedoeld?
Onze telefooncursussen zijn speciaal bedoeld voor medewerkers die werkzaam zijn op een:
- medewerkers klantcontactcentrum (KCC), patiëntencontactcentrum (PCC), klantenservice, servicedesk, helpdesk
- medewerkers (verkoop) binnendienst, planning, secretariaat/administratie, debiteurenadministratie
- receptionisten/telefonisten
- en andere medewerkers die regelmatig telefonisch contact hebben
Hoeveel personen doen er mee aan de cursus?
Doen er 1 tot 3 personen mee aan de cursus? Dan kun je het beste kiezen voor één van de volgende trainingsvormen.

Open training
In een groep trainen met deelnemers van andere organisaties.

Individuele training
Een persoonlijk traject waarin je 1-op-1 traint met een trainer.

Online training
In je eigen tempo leren, waar en wanneer het je uitkomt.
Bij 3 of meer deelnemers is een incompany training de beste keuze.

Incompany training
Een training op maat speciaal voor jouw team of afdeling.
Naar welke telefooncursus ben je op zoek?
Welke telefooncursus je ook zoekt, wij kunnen het verzorgen. Hieronder vind je een overzicht van de telefooncursussen die we het meest verzorgen.
Klantgericht telefoneren
- Gesprekken doelgericht leiden
- Stem, woordkeuze en houding inzetten
- Helder en bondig formuleren
- Actief luisteren
- Omgaan met weerstand
- Escalaties voorkomen
- Een negatief bericht brengen
Omgaan met boze klanten en agressie
- Kalm blijven onder druk
- Empathie tonen en constructief communiceren
- Escalaties voorkomen
- Oplossingen bieden voor hogere klanttevredenheid, ook in uitdagende situaties
- Een negatief bericht brengen
Commercieel
telefoneren
- Behoeften van de klant achterhalen
- Klanten overtuigen en kansen benutten
- Overtuigend adviseren en omgaan met bezwaren
- Het juiste aanbod doen
- Resultaatgericht afsluiten
- Omgaan met klachten
Telefonisch
incasseren
- Balans tussen zakelijk en empathisch communiceren
- Overtuigend communiceren en weerstand overwinnen
- Vertrouwen opbouwen
- Conflicten voorkomen
- Betaalafspraken maken die worden nagekomen

Belangst
overwinnen
- Onzekerheid en angst doorbreken
- Goede voorbereiding op gesprekken
- Gesprekken gestructureerd en doelgericht voeren
- Positieve mindset ontwikkelen
- Praktische gesprekstechnieken toepassen
- Omgaan met lastige situaties
Je zoekt
iets anders?
Staat de telefoontraining die je zoekt er niet tussen? Wil je onderwerpen combineren uit de hier genoemde trainingen? Geen probleem!
Vertel ons wat je zoekt en wij stellen een training samen die precies bij je behoefte past. Dat is qua investering vaak gunstiger dan je denkt. Vraag daarvoor vrijblijvend een voorstel aan.

Waarom kies je voor ons?
- Wij zorgen voor een leuke, gezellige en superleerzame training in een veilige leeromgeving
- Je dagelijkse praktijk is ons uitgangspunt
- Niet te veel theorie, wel veel leuke en actieve oefeningen
- De geleerde technieken kun je direct toepassen in je werk
- Langetermijneffect dankzij onze unieke aanpak met voor- en natraject
- Deskundige, vriendelijke trainers met jarenlange ervaring
- Je leert breinvriendelijk, zodat het leren actief, leuk en effectief is
Wat vonden deelnemers van onze telefooncursussen?
Wie kozen er al eerder voor onze telefooncursussen?
Wij hebben telefooncursussen verzorgd voor kleine, middelgrote en grote organisaties in diverse branches. Voor organisaties in de profitsector als ook in de non-profitsector. Hieronder zie je enkele organisaties die al eerder voor ons hebben gekozen.








Veelgestelde vragen over telefooncursussen
Wat zijn de belangrijkste doelen van een effectieve telefooncursus?
In een effectieve telefooncursus zijn de doelen van tevoren bekend. Bij ons staan ze onder het kopje ‘Wat is het resultaat?’
Welke vaardigheden moet een goede telefooncursus behandelen?
Welke vaardigheden er behandeld moeten worden, hangt van de problematiek af waar je tegenaan loopt aan de telefoon. Gaat het om een basistelefoontraining, dan kun je denken aan de leiding nemen en houden, de telefoonetiquette en de gespreksvaardigheden. Dit kun je aanvullen met omgaan met veeleisende, boze, klagende en zeurende beller en een negatief bericht brengen in een uitgebreidere telefoontraining.
Welke onderwerpen moeten in een uitgebreide telefooncursus aan bod komen?
In een uitgebreide telefoontraining komen de volgende onderwerpen aan bod:
– Leiding nemen en houden in het gesprek
– Woord- en stemgebruik
– Telefoonetiquette
– Gespreksvaardigheden
– Omgaan met veeleisende, boze, klagende en zeurende bellers
– Omgaan met grensoverschrijdend gedrag
– Nee zeggen
– Slecht nieuws brengen
Zijn er specifieke onderwerpen die essentieel zijn voor een telefooncursus?
Elke telefoontraining hoort zo min mogelijk theorie te behandelen en vooral te gaan om het oefenen van de verschillende vaardigheden. Daarvoor is breinvriendelijk trainen de perfecte trainingsmethode.
Welke trainingsmethoden zijn het meest effectief voor een telefooncursus?
Niemand houdt ervan om de hele dag naar een presentatie te kijken. Daar leer je niets van. Trainen draait om oefenen. Daarom is breinvriendelijk trainen een zeer effectieve methode voor een telefoontraining.
Hoe kan ik het beste praktijkervaring integreren in een telefooncursus?
Door een intakegesprek of een beeldvormingsopdracht zorgen we ervoor dat jouw dagelijkse praktijk wordt meegenomen. In onze trainingen maken we van beide methoden gebruik.
Welke aanbieders van telefooncursussen worden het meest aanbevolen?
Wij, Zaleco trainingen en advies, durven het aan om ons de beste aanbieder van telefoontrainingen in Nederland te noemen 🙂 We hebben inmiddels honderden organisaties getraind in verschillende branches. Bekijk gerust de reviews die bij onze trainingen staan waaruit dat blijkt.
Waar kan ik reviews vinden over verschillende telefooncursussen?
Bij de verschillende telefoontrainingen, incompany, open, individueel en online, op onze website zie je de beoordelingen van onze deelnemers.
Wat is een redelijke prijs voor een telefooncursus?
Wat een redelijke prijs is voor een telefoontraining is moeilijk te zeggen. Ten eerste hangt het van de soort training af: incompany, open, individueel en online. Het hangt ook af van wat je ervoor terugkrijgt. Is het alleen een training of krijg je ook een voor- en natraject, boek, certificaat, etc.
Hoe lang duurt een typische telefooncursus en wat is de tijdsinvestering?
Dat hangt af van de soort training die je gaat volgen: incompany, open, individueel en online. Elk soort training heeft zijn eigen tijdsinvestering. Deze hebben we per training vermeld staan.
Kan een telefooncursus worden aangepast aan specifieke bedrijfsbehoeften?
Dat kan zeker. Daarvoor zijn er de zogenaamde incompany trainingen voor organisaties en de individuele trainingen voor individuele deelnemers. In deze trainingen passen we de inhoud aan op jouw specifieke leerbehoefte.
Zijn er maatwerkopties beschikbaar voor telefooncursussen?
Jazeker, daarvoor zijn er de zogenaamde incompany trainingen voor organisaties en de individuele trainingen voor individuele deelnemers. In deze trainingen passen we de inhoud aan op jouw specifieke leerbehoefte.
Zijn er erkende certificeringen beschikbaar na het voltooien van een telefooncursus?
In Nederland zijn er geen officieel erkende certificeringen voor telefoontrainingen. Maar bij ons krijg je na het afronden van de training altijd een certificaat.
Welke technologieën of hulpmiddelen worden gebruikt in moderne telefooncursussen?
In moderne telefoontrainingen wordt steeds meer gebruik gemaakt van een online leeromgeving. Ook wij maken daar gebruik van. Daarin vind je bij ons een voorbereidingsopdracht, een beeldvormingsopdracht, een zelftoets om te kijken of je alles begrepen hebt, je kunt er jezelf inschrijven voor de tips na de training, je vindt er extra documentatie en natuurlijk je certificaat.
Hoe meet ik het succes van een telefooncursus?
Na elk onderdeel in de training formuleer je je persoonlijke doelen waaraan je na de training gaat werken. Vervolgens kun je na verloop van tijd meten of je deze doelen hebt behaald. Op deze manier meet je het succes van een telefoontraining.
Welke KPI’s (Key Performance Indicators) zijn relevant voor het evalueren van telefooncursus?
Voor elke organisatie zijn de KPI’s anders. Hoe je de kwaliteit van je telefoongesprekken meet, lees je hier. Door enkele weken vóór en na de training deze KPI’s te meten, kun je de effectiviteit van de telefoontraining evalueren.
Zijn er online opties beschikbaar voor een telefooncursus?
Een goed trainingsbureau heeft verschillende vormen van telefoontrainingen in het programma. Daarbij kun je denken aan een volledig online training of een hybride vorm.
Kan de cursus op verschillende tijdstippen of locaties worden gevolgd?
Afhankelijk van de soort training kun je deze op verschillende tijdstippen of locaties volgen. Een incompany training vindt plaats bij jou op kantoor op de datum en tijd die jou het beste uitkomt. Een open training vindt plaats op een locatie in Nederland op een vastgestelde datum. Een individuele training vindt zowel online als aan de telefoon/Teams plaats op de datum en tijdstip die jou het beste uitkomt. Bij een online training bepaal je zelf waar, wanneer en hoelang je leert.