We hebben verschillende structuren van de elevator pitch besproken op deze website. Echter bij het maken van een elevator pitch gaat het niet alleen om de structuur. Een belangrijk deel van de communicatie gaat via lichaamstaal. Daaronder verstaan wij niet alleen de houding van het lichaam, maar ook de stem. De verbale en non-verbale communicatie van de elevator pitch zijn ook belangrijk.
Lichaamstaal
We beginnen met de voeten. Bij onzekerheid ga je vanzelf op de zijkant van je voeten staan of op je tenen of je wipt van het ene been op het andere. Niet voor niets kijken ondervragers bij de FBI naar de benen en voeten om te kijken of iemand liegt (het is wetenschappelijk bewezen dat dit een betere leugendetector is dan kijken naar iemands gezicht/ogen).
Er bestaat zoiets als de paradox van de lichaamshouding. Dat betekent dat als je je hoofd en schouders laat hangen, je jezelf onmogelijk vrolijk kan voelen. Dus als je je voeten stevig op de vloer zet, voel je jezelf ook zekerder. Probeer het maar.
Een deelnemer in één van onze trainingen had van nature afhangende schouders. Het was een vrolijke en zelfverzekerde man. Maar door zijn houding kwam hij toch heel timide over. Nadat hij bewust aan zijn houding had gewerkt, kwam hij ineens veel zekerder over.
Goed, zet je voeten stevig op de grond en houd dit in de gaten tijdens je pitch. Probeer daarna je handen te gebruiken. Laat de tafel, de pen of het papiertje los (leg het weg) en gebruik je handen tijdens het praten. Hiermee benadruk je bepaalde zaken, vlak je dingen af, kortom je verlevendigt je elevator pitch. Als mens zijn we voornamelijk visueel ingesteld, dus zorg je met je handen voor visuele variatie.
Dressed for the occassion
Dit gezegd, zorg ervoor dat je gekleed bent voor de gelegenheid. Als je met een bankier staat te praten, verwacht je ook iemand in pak, en niet iemand in trainingsbroek. Een creatief persoon heeft iets kleurrijks aan, etc. Het klinkt afgezaagd, maar het is beter te voldoen aan stereotypen, zodat je betrouwbaar overkomt als representant van de groep. Of we willen of niet, we stoppen voortdurend mensen in hokjes en groepen om overzicht te houden in de chaos van de wereld.
Gezichtsuitdrukking
Naast de houding van het lichaam en de kleding speelt de gelaatsuitdrukking een prominente rol. Zet een glimlach op je gezicht als je pitcht. Benadruk bepaalde aspecten uit je verhaal met de juiste gelaatsuitdrukking. Ook hier geldt weer dat als je sip kijkt, je jezelf ook sip voelt.
Een dame uit één van onze trainingen had van nature een norse blik. Het kostte behoorlijk wat moeite haar te laten glimlachen, omdat ze geneigd was snel weer in haar oude patroon te vervallen. Echter na voortdurend er haar eraan te herinneren begon ze de humor van de situatie in te zien en zowaar ze kon haar hele elevator pitch met een natuurlijke glimlach vertellen.
Tonaliteit
Vertel je verhaal niet op één vlakke toon. Breng variatie in wat je zegt. We hebben het een keer gehad dat een enthousiaste deelnemer op een Tell-Sell wijze zijn verhaal bracht. Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Breng je verhaal rustig. Laat gerust een pauze vallen. Varieer je toonhoogte, zonder daarbij te ver bij jezelf vandaan te gaan. Dit is prettig voor jezelf, maar belangrijker, nog prettiger voor je toehoorders.
Er komt dus nogal wat kijken bij het houden van een elevator pitch of sales pitch. Ook de vorm van de elevator pitch is daarin belangrijk. Zo kun je een elevator pitch of presentatie houden op de pecha kucha manier.
Je elevator pitch op een hoger niveau
In dit boek lees je alles over de elevator pitch en hoe je die op verschillende manieren vorm kunt geven. Handig bij het netwerken, een salesgesprek of sollicitatie. Super praktisch en boordevol tips.