Ga naar de inhoud

Verkopen per e-mail: hoe doe je dat?

    Gemiddelde leestijd: 4 minuten

    Verkopen via e-mail

    We hebben nu twee keer meegemaakt dat een leverancier uitsluitend per e-mail communiceerde en op deze manier zijn producten/diensten probeerde te verkopen. Verkopen via e-mail leverde voor ons als klant de nodige problemen op, waardoor we niet bestelden of minder dan in eerste instantie beoogd. We geloven dan ook niet dat je uitsluitend per e-mail kunt verkopen. Sterker nog we denken zelfs dat je daardoor heel veel business laat liggen.

    Eenmalige bestelling

    We hadden bedrijfspennen nodig. Onze zoektocht begon op internet. We vonden een bedrijf dat de pennen tegen een gunstige prijs aanbood. We hadden hun website eens goed bekeken en we kwamen erachter dat ze geen telefoonnummer hadden. Dat vonden we vervelend, want we hadden enkele vragen die niet beantwoord werden op de site. Het gevolg was dat we een mailtje stuurden met onze vragen.

    Dat was lastig, want we hadden vragen die automatisch vervolgvragen zouden opleveren. Dus stel dat het antwoord op een vraag ‘ja’ zou zijn, dan hadden we een volgende vraag en zo ook bij een ‘nee’ als antwoord. Om de communicatie wat vlotter te laten verlopen verzochten we de aanbieder ons telefonisch te antwoorden.

    Nog meer vragen

    We kregen keurig een antwoord, maar helaas per mail. Zoals we al hadden voorzien, riepen de antwoorden bij ons nieuwe vragen op. Verwonderd over het feit dat we niet konden bellen (en zij ons ook niet belden), stuurden we ze nog een mail met onze nieuwe vragen en nogmaals het verzoek een telefoonnummer kenbaar te maken of ons te bellen.

    En weer kwam er een reactie per mail en weer zonder telefoonnummer. De nieuwe antwoorden, riepen bij ons weer vragen. Gefrustreerd over deze manier van communiceren besloten we op zoek te gaan naar een ander bedrijf. We hadden niet de indruk met een serieus bedrijf van doen te hebben. Kortom deze firma had op deze manier een opdracht verloren.

    Langdurige relatie

    We dachten dat we met de pennen een uitzondering te pakken hadden. Wat schets onze verbazing dat er meer bedrijven zijn die alleen via mail communiceren. Zo staan onze trainingen op zogenaamde vergelijkingssites. Deze sites verdienen geld doordat trainingsbureaus moeten betalen om bepaalde opties op de site aan of uit te zetten. We hadden wat vragen hierover en probeerde ze telefonisch te bereiken. Dat was onmogelijk. Het bleek dat ze maar één persoon op de binnendienst hadden zitten.

    Aangezien de vergelijkingssite enkele duizenden klanten heeft, kun je jezelf voorstellen dat je de binnendienst eigenlijk niet met één persoon kunt bemannen. Maar goed, dit bedrijf doet dat wel, dus besloten wij ze een e-mail te sturen met onze vragen en het verzoek telefonisch contact met ons op te nemen.

    En ja hoor, we kregen per mail een reactie. Het mailtje riep uiteraard weer vragen bij ons op, die we ze dan maar weer mailden. We kregen een reactie per mail en we hadden de antwoorden binnen die we nodig hadden. Maar in hun mail stelden ze ons een vraag, waar we zelf niets aan hadden, maar waarmee zij hun dienstverlening potentieel konden verbeteren. We besloten die vraag te negeren, we wisten wat we wilden weten. Hadden ze ons telefonisch benaderd, dan hadden we ze die informatie meteen gegeven.

    Laatst hebben we een aantal diensten bij hen opgezegd, omdat het niet opleverde wat we ervan gehoopt hadden. Dat deden we per mail. Vreemd genoeg reageerden ze ook per mail terug en hadden zij allerlei vragen waarom we onze diensten hadden opgezegd. We voelden ons niet geroepen hierop te reageren (dat is het gemakkelijke van e-mail, je hoeft niet te antwoorden). Hadden ze ons gebeld, dan hadden ze ons misschien als klant kunnen behouden. Kans gemist.

    Verkopen per e-mail

    E-mail is een fantastisch medium, maar het heeft zijn beperkingen. Communiceer je als verkoper alleen per e-mail, dan raden wij je aan daarnaast ook gebruik te maken van de telefoon. Zeker als de klant daar zelf om vraagt of als je merkt dat een klant iets opzegt of niets meer van zich laat horen. Je ziet het in bovenstaande voorbeelden dat als je commercieel telefoneert, je meer business binnenhaalt.

    Zorg voor een duidelijke structuur

    Niet iedereen leest en begrijpt je e-mails altijd even goed. Dat komt omdat mensen tegenwoordig teksten scannen in plaats van ze te lezen. Door op dit gedrag in te spelen, zorg je ervoor dat je e-mails wel goed gelezen en begrepen worden. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat het je minder tijd kost? En … lees verder

    Online training klantgerichte e-mails schrijven

    Schrijf zakelijke e-mails die gelezen worden

    Schrijf je in voor de online training Klantgerichte e-mails schrijven. Je leert daarin hoe je heldere en goed gestructureerde zakelijke e-mails schrijft. De training is praktijkgericht en bevat veel tips.

    Nog meer artikelen over klantgericht schrijven: