Ga naar de inhoud
Home » Artikelen » Verschil webcare en chatten

Verschil webcare en chatten

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    We krijgen regelmatig aanvragen voor een training webcare. Daarbij wil de aanvrager ook meteen chat meenemen. Webcare en chat lijken op het eerste gezicht tot dezelfde categorie te horen, maar in de praktijk is dat niet zo. Daarom leggen we je graag uit wat het verschil is tussen webcare en chatten.

    De overeenkomsten

    We kijken eerst waarom men denkt dat webcare en chatten ongeveer hetzelfde zouden zijn. Webcare houdt in dat je je sociale mediakanalen in de gaten houdt en dat je reageert op negatieve of positieve uitingen.

    De meeste sociale media gebruiken daarvoor geschreven berichten met soms een foto erbij. Denk daarbij aan Twitter, LinkedIn en Facebook. Maar ook visuele sociale media zoals Instagram, Pinterest en YouTube geven de mogelijkheid om de visuele content te voorzien van een geschreven aanvulling. Sociale media geven daarnaast de mogelijkheid om te reageren op berichten, posts of video’s. Ook dat gebeurt schriftelijk.

    Chatten doe je ook via schriftelijke communicatie eventueel aangevuld met een foto, video of spraakbericht (WhatsApp). Dus beide media maken gebruik van geschreven communicatie. Dat is de overeenkomst tussen de beide media.

    Waarom webcare wezenlijk anders is dan chatten

    Het grote verschil tussen webcare en chatten is dat communicatie op sociale media publiekelijk zichtbaar is en bij chatten is dat niet het geval. Daarom valt chatten in zijn aard eerder in het rijtje van telefoneren en e-mailen. Chatten is immers één-op-één communicatie zonder dat anderen mee kunnen kijken. Het afbreukrisico is relatief laag. Reageert een medewerker niet goed via de chat, dan loop je alleen de kans één klant direct te verliezen.

    Bij webcare is alles wat je schrijft voor iedereen zichtbaar. Het afbreukrisico is enorm. Een verkeerd geplaatste reactie of verkeerd geïnterpreteerde reactie kan reputatieschade opleveren.

    Er is dus een verschil tussen webcare en chatten. Daarbij gaat dus niet om de vorm van communicatie – geschreven taal – , maar om het bereik van de communicatie en het daarbij gepaard gaande afbreukrisico.

    Goed met je klanten chatten is belangrijk

    Chatten met klanten is erg belangrijk. Het zorgt voor een hogere conversie. Chatten lijkt makkelijk, maar is het niet. Er zijn nogal wat valkuilen. Chat is interactief, maar het afbreukrisico is hoog. Als je niet op de juiste manier chat, loop je het risico dat… lees verder

    online training klantgericht chatten

    Vragen? Start de training!

    Schrijf je in voor de online training Live Chat en leer doelgericht en professioneel chatten. Het is een superpraktische training met heel veel tips. Je ontvangt daarbij het e-book ‘Vragen? Start de chat!’ gratis.

    Nog meer artikelen over chatten: