Er woedt een strijd in verkoopland en het gaat over telefonische acquisitie en social selling.
Sommigen stellen dat telefonische acquisitie voltooid verleden tijd is en dat je beter aan social selling kunt doen. Anderen zeggen dat telefonische acquisitie nog lang niet verleden tijd is. Hoe zit het nu? Wij vertellen je graag hoe het zit.
Social selling
Laten we eerst beginnen te vertellen wat social selling is. In feite is het niet meer of minder dan oude wijn in nieuwe zakken. Social selling is in feite gewoon netwerken, maar dan met inzet van social media.
Het is dankzij social media relatief gemakkelijk geworden om te netwerken. Voorheen kon je niet ver in iemands netwerk kijken, maar dankzij Facebook en LinkedIn is dat nu wel mogelijk. Daardoor is het heel gemakkelijk om iemand in de tweede of derde graad te benaderen.
Social sellingaanhangers menen dat je alleen warme contacten mag benaderen (eerste graad). Benader je iemand in de tweede graad, noemen ze dat koud. Door jezelf goed te profileren, menen zij, komen de klanten vanzelf naar je toe.
Koude acquisitie
Bij telefonische acquisitie neem je contact op met een onbekend bedrijf of contactpersoon. Omdat ze jouw telefoontje niet verwachten, heet het koude acquisitie. Zelfs als je jezelf introduceert met het verhaal dat je iemands naam van een bekende hebt gekregen, noemen de social sellingaanhangers het nog steeds koud.
Koude acquisitie vs. Social selling
Is het nu zo dat door de komst van sociale media telefonische acquisitie helemaal afgeschaft kan worden? Fanatici roepen ‘ja’. Wij zijn van mening dat één en ander genuanceerder ligt.
Hierbij willen we ons beperken tot telefonische acquisitie in de B-to-B omgeving. Wij denken dat ondanks alle sociale netwerken het nog steeds nodig is om koud te bellen. Menselijk contact verloopt niet exclusief langs geschreven berichten. De telefoon is een uitstekend middel om snel contact te leggen, genuanceerd uitleg te geven, informatie te geven.
Daarnaast sluit het één het ander niet uit. Juist dankzij social media is het mogelijk steeds gerichter te bellen. Daarmee voorkom je dat je mensen lastig valt met onnodige telefoontjes.
Als iemand ons belt over energie, dan hebben we daar niet veel interesse in. Belt iemand ons over een nieuwe ontwikkeling op trainingsgebied, dan ontvangen we graag zo’n telefoontje.
Kortom een telefoontje kan ook warm zijn, als je met de juiste insteek begint. Naar onze mening zal social selling het koud bellen nooit helemaal vervangen. Het is een mooie aanvulling op de instrumenten die sales tot zijn beschikking heeft.
Telefonische acquisitie is een vak
Telefonische acquisitie wordt door menigeen als moeilijk en niet leuk gezien. Het is ook niet iets wat je zomaar doet. Als je precies weet wat je wel en niet moet doen, is koud bellen een stuk gemakkelijker en leuker. lees verder
Van koud bellen naar een warm bad
Het complete boek over bijna alle aspecten van telefonische acquisitie. In dit boek onthullen we de geheimen achter een succesvol acquisitiegesprek. Superpraktisch en boordevol tips.