Ga naar de inhoud

Offerte opvolgen

    Offerte opvolgen: waarom het belangrijk is

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Vaak zijn we bezig onze trainingen te verkopen, soms zijn we zelf klant. Wij zijn waarschijnlijk één van de weinige ondernemers die een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) hebben afgesloten. Daar hebben we verschillende redenen voor.
    Eén daarvan is dat als we flink arbeidsongeschikt raken, onze partners ook minder zullen moeten werken om ons te kunnen verzorgen. Dat zorgt voor een extra inkomensachteruitgang. Dus vinden wij het verstandig een AOV af te sluiten. De huidige AOV liep af, dus waren we op zoek naar een andere, liefst goedkopere AOV. Daarvoor hadden we bij verschillende aanbieders een offerte opgevraagd.

    Een verhaal vooraf

    Voordat we onze ervaring vertellen over hoe één en ander ging, moeten we eerst nog vertellen over hoe de verzekeringssector op dit moment werkt. Door de woekerpolisaffaire zijn de regels voor verzekeraars en tussenpersonen verscherpt. Voorheen zaten de verdiensten verdisconteerd in de premie die je als verzekerde betaalde.

    Tegenwoordig moet de sector transparant werken, dus worden de verdiensten zichtbaar gemaakt voor de klant. Dat kan in de vorm van een uurtarief, een abonnement of een éénmalige fee zijn.

    Dat betekent dat als je een offerte wilt ontvangen, je per uur betaalt of een fee moet betalen. Het kan ook zijn dat je daarnaast nog een abonnementsfee moet betalen, omdat het bijhouden van je polis en eventuele tussentijdse vragen ook betaald moeten worden. Dit klinkt ons vreemd in de oren, maar de sector heeft met overheidsregels te maken.

    Zoektocht

    In onze zoektocht naar een betaalbare AOV hebben we een offerteaanvraag gedaan bij een éénpitter, een MKB-er en een zeer grote verzekeraar. De éénpitter reageerde snel met een keurig voorstel, waarbij we uit verschillende scenario’s mochten kiezen. We zouden een éénmalig bedrag moeten betalen als we voor één van de voorstellen zouden kiezen.

    De zeer grote verzekeraar hebben we via internet benaderd. Zij belden ons terug en deden ons per mail een voorstel. Ook hier zouden we een éénmalig bedrag moeten betalen.

    Het MKB-bedrijf is een tussenpersoon. Daar loopt op dit moment onze AOV. We werden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. In het gesprek werd ons uitgelegd dat we pas een voorstel zouden ontvangen zodra we een eenmalig bedrag zouden betalen en daarna een abonnement afsloten. Ze wisten ons wel te vertellen dat ze een gunstiger voorstel konden doen dan wat we nu hadden.

    Verkooptip: offerte opvolgen

    We zijn inmiddels enkele weken verder. Van twee bedrijven hebben we concrete offertes liggen en van de derde een vaag voorstel. We weten niet hoe het bij jou zit, maar als we ergens een offerte hebben lopen volgen wij deze altijd op.

    Geen van de drie bedrijven heeft na het ontvangen van de offerte meer iets van zich laten horen. Ondertussen worstelen wij nog met allerlei vragen over de voorstellen die we hebben ontvangen.

    Hoe komt het dat deze bedrijven hun offertes niet opvolgen? Gaat het te goed in de verzekeringsbranche? Is het arrogantie? Staart men naar de eigen navel in plaats van de focus op de klant te hebben? Of zijn wij te kritisch?

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: