Ga naar de inhoud

Offerte maken: 8 gouden tips

    Offerte maken

    8 Tips voor het schrijven van een goede offerte

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Offerte maken

    In onze nieuwsbrief geven we regelmatig een aantal suggesties hoe je succesvolle offertes schrijft. In één artikel riepen we onze lezers op hun gouden tips met ons te delen. En er kwamen enkele reacties, maar schoorvoetend.
    We zeggen schoorvoetend, omdat sommige lezers liever niet hun gouden tip aan concurrenten wilden prijsgeven. Sommige abonnees hadden werkelijk zeer goede ideeën en deze willen wij je dan ook niet onthouden.

    Tip 1: Gebruik LinkedIn

    Bij het offerte maken helpt het soms om in het offertetraject contact te leggen met de aanvrager via LinkedIn. Daarmee ziet de aanvrager alvast je profiel en kan daarmee bepalen of je expert bent in jouw vakgebied.

    Dat doe je bijvoorbeeld, nadat je de aanvrager voor het eerst face-to-face hebt gezien. Heb je uitsluitend telefonisch contact met een aanvrager, dan krijgt jouw stem een gezicht op het moment dat je via LinkedIn contact legt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een professionele profielfoto op LinkedIn hebt staan.

    Tip 2: Stuur iets na

    Stuur kort na het verzenden van de offerte, nog extra materiaal naar de klant, bijvoorbeeld een aparte referentielijst. Het kan ook zijn dat je een artikel hebt gevonden over een onderwerp dat tijdens het verkoopgesprek aan de orde is geweest.

    Tip 3: Bel voor extra informatie

    Tijdens het maken van de offerte kan het gebeuren dat je twijfelt over de juiste oplossing voor de klant. Pak gerust de telefoon en vraag om extra informatie. Dit hoeft echt niet onprofessioneel over te komen. De klant weet meteen dat je met de offerte bezig bent.

    Zit er wat tijd tussen het gesprek waarin je aankondigde een offerte te maken en de vraag die je hebt, denk er dan ook aan om te vragen naar nieuwe ontwikkelingen. Je kunt er dan meteen op inspelen. Bovendien is dit contactmoment een soort van tussentijdse peiling naar de interesse van de klant. Als de reactie lauw is, kun je jezelf afvragen of je wel een offerte moet maken.

    Tip 4: Bel na het missen van de opdracht

    Hoe goed je voorstel soms ook is, het komt wel eens voor dat een concurrent er met de opdracht vandoor gaat. Dat is jammer, want je hebt veel werk in het offertetraject gestoken. Juist omdat het je veel tijd en energie heeft gekost, is het helemaal niet raar dat je contact houdt.

    Wij proberen altijd weer een praatje aan te knopen en te horen hoe de training van de andere partij is gegaan. Zo blijven we in de picture. Of we spelen in op andere problemen die er spelen. Kortom als je de opdracht hebt gemist, is dat nog geen reden om helemaal geen contact meer te onderhouden.

    Tip 5: Maak drie scenario’s

    Geef de klant een keuze bij het offerte maken. Als je in je offerte altijd drie keuzemogelijkheden geeft, geef je de klant het idee dat er iets te kiezen valt. Zo bied je een budgetscenario, een topscenario en een middenvariant aan. Je kunt ook het gevraagde aanbieden, met daarnaast één alternatief. Zo geef je de prospect het idee dat er iets te kiezen is.

    Tip 6: Mooie vormgeving

    Daarnaast blijkt dat als je veel tijd en energie steekt in het voortraject (dus goed doorvragen en luisteren) je veel betere resultaten behaalt. Ook aandacht besteden aan de uiterlijke verzorging van de offerte (correct taalgebruik en termen die in het gesprek gebezigd zijn gebruiken) speelt een belangrijke rol in een hoog slagingspercentage. Denk ook na of je een vaste of vrijblijvende offerte opstelt.

    Tip 7: Verwerk de klantvraag in de offerte

    Tot slot gaf iemand aan dat hij er altijd voor zorgt een juiste verwoording van de situatie en de klantvraag te verwerken in zijn offertes: “Ik krijg soms terug dat klanten het knap vinden hoe ik heel kernachtig de essentie van hun vragen weet te verwoorden in de offerte (Eigenlijk een soort schriftelijke ‘reflectie‘). Het effect is dat de klant al tevreden is voordat ze mijn advies lezen, omdat ze zich begrepen voelen.”

    Het commerciële gesprek dat je met je contactpersoon voert is van doorslaggevend belang bij het maken van een succesvolle offerte.

    Tip 8: Val op

    Offertes zien er vaak allemaal hetzelfde uit, zowel qua vorm als qua inhoud. Door je offerte heel anders aan te pakken, val je op. Zo kun je een offerte maken door middel van storytelling. Of maak je offerte als een infographic. Als je opvalt, laat je zien dat je in ieder geval anders bent dan andere aanbieders.

    Bonustip: Bel je offerte altijd na

    Wat veel mensen nog wel eens vergeten is het opvolgen van een offerte. Volg altijd je offertes op, want verkopen via e-mail is bijna niet te doen. Het is immers zonde om veel tijd in het maken van een offerte te stoppen en vervolgens geen moeite te doen om de offerte in een opdracht om te zetten.

    Zorg voor een duidelijke structuur

    Niet iedereen leest en begrijpt je e-mails altijd even goed. Dat komt omdat mensen tegenwoordig teksten scannen in plaats van ze te lezen. Door op dit gedrag in te spelen, zorg je ervoor dat je e-mails wel goed gelezen en begrepen worden. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat het je minder tijd kost? En … lees verder

    Online training klantgerichte e-mails schrijven

    Schrijf zakelijke e-mails die gelezen worden

    Schrijf je in voor de online training Klantgerichte e-mails schrijven. Je leert daarin hoe je heldere en goed gestructureerde zakelijke e-mails schrijft. De training is praktijkgericht en bevat veel tips.

    Nog meer artikelen over klantgericht schrijven: