Ga naar de inhoud

Vrijblijvende offerte

    Vrijblijvende offerte

    Vrijblijvende offerte

    Vrijblijvende offerte

    Laatst kwamen we in aanraking met een misverstand. Het misverstand gaat over offertes. In offertes kom je vaak het woord ‘vrijblijvend’ tegen. Maar voor wie is de offerte vrijblijvend?
    Het misverstand berustte erop dat de persoon met wie we spraken, dacht dat het vrijblijvende element bedoeld was voor de de ontvanger van de offerte. Maar niets is minder waar.

    Algemene regel

    Laten we met de belangrijkste regel beginnen. Als je een offerte ontvangt, dan zit je er als potentiële koper nooit aan vast. Pas als je je akkoord geeft, mondeling of schriftelijk, zit je aan het aanbod vast.

    Vaste offerte

    Een offerte is een aanbod van de verkoper. Dat betekent dat de ontvanger van de offerte (de potentiële klant) de keuze heeft het aanbod aan te nemen of niet. Daarbij kan de verkoper twee aanbiedingen doen: een vast aanbod of een vrijblijvend aanbod. Aan elk aanbod zitten juridische consequenties.

    Zo is een vaste offerte, een offerte die geldig is tot een bepaalde tijd. In deze periode is de verkoper juridisch gebonden aan zijn aanbod. Hij kan binnen die periode dus niet de voorwaarden wijzigen.

    Vrijblijvende offerte

    In een vrijblijvende offerte staat geen geldigheidstermijn. Een verkoper kan in dat geval zijn voorwaarden op elk moment wijzigen.

    Stel dat een klant na een jaar terugkomt bij de verkoper op een vrijblijvende offerte en in de tussentijd zijn zijn inkoopprijzen gestegen, dan mag de verkoper vertellen dat de offerte niet meer geldig is. De offerte is dus vrijblijvend voor de verkoper!

    Misverstand opgelost

    Vanuit het perspectief van de klant is het dus prettiger een vaste offerte te ontvangen, want dan weet je waar je aan toe bent. Immers bij een vaste offerte kan de verkoper niets in de voorwaarden veranderen.

    Naast de keuze of je een vrijblijvende of een vaste offerte uitbrengt, zijn er nog meer keuzes te maken als je een offerte schrijft. Vooral de manier waarop je je aanbod naar voren brengt is doorslaggevend. Bij een offerte is het heel belangrijk overtuigend te schrijven. En het is belangrijk altijd je offertes op te volgen, anders is het zonde van je tijdsinvestering.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: