Ga naar de inhoud

Maak een offerte met behulp van storytelling

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten
    Offerte met behulp van storytelling

    Op de één of andere manier vinden wij mensen het prettig om naar verhalen te luisteren. Verhalen vertellen doen we al zo lang als er mensen zijn op deze wereldbol. We lezen romans, stripboeken, bekijken films en vertellen moppen. Verhalen grijpen en boeien ons.
    Als we dat weten, waarom gebruiken we dit concept dan niet om er een offerte mee vorm te geven? Het kan een goede manier zijn om op te vallen tussen de standaardoffertes die de meeste organisaties versturen.

    De structuur

    Veel verhalen kennen de volgende opbouw. Eerst beschrijft de schrijver de situatie, zodat je een gevoel krijgt bij de karakters en de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Vervolgens ontwikkelt het verhaal zich dusdanig, dat het helemaal misloopt. De situatie lijkt uitzichtloos, maar gelukkig is er altijd een oplossing, waardoor het toch nog goed afloopt. Vrijwel elk sprookje is op deze manier opgebouwd. De structuur ziet er dan als volgt uit:

    • situatieschets
    • plot
    • finale

    Deze structuur gebruik je ook voor je offerte met behulp van storytelling.

    Situatieschets

    Je opent je offerte met de situatieschets. Daarin beschrijf je de algemene situatie bij de klant. Dit beschrijf je van algemeen naar specifiek. Dus je vertelt iets over het branche, het bedrijf, etc. (zie de 6 B’s).

    Vervolgens geef je een beschrijving van het probleem. Dit doe je zo kort, helder en bondig mogelijk. Wat daarbij altijd helpt, is de klant te citeren. Zo zorg je ervoor dat de klant zichzelf herkent in het probleem.

    Plot

    Als je een beschrijving van de situatie hebt gegeven, ga je over naar het plot van het verhaal. Je begint met het beschrijven van de gevolgen van het probleem. Dit vergroot je uit door een toekomstschets te geven indien de klant niets doet. Maak dit zo concreet mogelijk. Het meest ideale is als je dit met behulp van getallen ondersteunt.

    Maak daarna duidelijk wat de verschillende behoeftes zijn. Maak deze behoeften expliciet. Verkopen op impliciete behoeften is namelijk niet effectief. Vervolgens geef je aan hoe je die behoefte invult met jouw oplossing.

    Noem daarbij niet alleen de oplossing, maar ook het voordeel. Dat betekent dat je niet alleen de eigenschappen van de oplossing geeft, maar dat je ook aangeeft wat het de klant oplevert. Soms betekent dat dat je niet levert wat de klant vraagt, maar wat hij nodig heeft. Daarna ga je naar de finale van je offerte.

    Finale

    In de finale rond je je verhaal af met het benoemen van de effecten van jouw oplossingen. Maak deze oplossingen zo concreet mogelijk. Dus benoem het bedrag/percentage/tijd dat iemand bespaart/verdient.

    In de offerte is het natuurlijk ook de bedoeling dat je zaken als prijs en voorwaarden benoemt. Dat doe je helemaal achteraan.

    Vormgeving

    Als je een offerte met behulp van storytelling uitvoert, maak er dan ook meteen een ‘boek’ van. Zet de lijn van een boek door in de vormgeving van je offerte. Schrijf een voorwoord, waarin je vertelt hoe hoog de investering is. Vervolgens kom je met een inhoudsopgave.

    Je verhaal verdeel je over een aantal hoofdstukken. Aan het einde van je offerte doe je je bijlages met technische specificaties, algemene voorwaarden, referenties, cases, e.d.

    En als je ervoor zorgt dat het geheel prettig leesbaar is, je klantgericht schrijft en je citeert hier en daar de klant in het verhaal, dan heb je een originele offerte die opvalt. Vergeet niet om uiteindelijk ook je offerte op te volgen, anders is het zonde van de tijd die je erin hebt geïnvesteerd.

    Zorg voor een duidelijke structuur

    Niet iedereen leest en begrijpt je e-mails altijd even goed. Dat komt omdat mensen tegenwoordig teksten scannen in plaats van ze te lezen. Door op dit gedrag in te spelen, zorg je ervoor dat je e-mails wel goed gelezen en begrepen worden. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat het je minder tijd kost? En … lees verder

    Schrijf zakelijke e-mails die gelezen worden

    Schrijf je in voor de online training Klantgerichte e-mails schrijven. Je leert daarin hoe je heldere en goed gestructureerde zakelijke e-mails schrijft. De training is praktijkgericht en bevat veel tips.

    Nog meer artikelen over klantgericht schrijven: