Eerlijkheid bij het telefonisch acquisitiegesprek

Waarom eerlijk zijn belangrijk is tijdens het telefonisch acquisitiegesprek

telefonisch acquisitiegesprek

We zijn één van de weinige bedrijven die het niet erg vinden als iemand ons via een telefonisch acquisitiegesprek benadert om iets te verkopen. We verzorgen zelf telefonische acquisitietrainingen, dus zijn we altijd nieuwsgierig hoe andere bedrijven dat doen. Laatst werden we benaderd door een bedrijf dat video’s maakt voor de televisie. We gingen er eens goed voor zitten en konden het niet laten om toch de trainer uit te hangen. Dat liep echter anders dan verwacht.

Ondernemend Nederland

Een videobedrijf uit Rotterdam belde ons. De jongeman stelde zich voor en begon te vertellen over een programma op RTL7. Het programma, Ondernemend Nederland, is speciaal gericht op ondernemers en zij maken daar items voor. Hij vroeg of we het programma kenden. Wij kenden het niet. Het bleek op zondagochtend uitgezonden te worden.

Acquisitiegesprek?

Het was een beetje een vaag verhaal wat de jongen zat te vertellen. We voelden natuurlijk al snel dat het een acquisitiegesprek was. Tijd dus om dat te verifiëren bij de verkoper: “Probeer je ons iets te verkopen?”

Hij ontkende dat het om acquisitie ging en hij vertelde dat hij ook geen verkoper was, maar programmamaker of zo iets. We raakten nog even verder aan de praat over het nut van zo’n item op de televisie in relatie tot ons bedrijf. We raakten er niet van overtuigd dat adverteren op televisie genoeg zou opleveren ten opzichte van de investering.

Dus vroegen we bedenktijd. De jongen zou ons een e-mail met informatie sturen. En hij zou ons eind van de week terugbellen om te horen hoe we er tegen die tijd tegenover zouden staan.

Tip valt niet goed

Toen we het gesprek aan het afronden waren, vroegen we hem of we nog een tip mochten geven. Dat mocht. We vertelden hem dat we acquisitietrainingen geven. En dat het beter is om eerlijk antwoord te geven op de vraag of het om een acquisitiegesprek ging.

De jongen schoot meteen in de verdediging. Nee, hij was niet zo’n gladde verkoper. Hij was sowieso geen verkoper maar had een andere functie binnen het bedrijf. Kortom hij was achteraf toch niet gediend van onze tip.

Begin een relatie nooit met een leugen

Wij hopen dat jij onze tip wel ter harte neemt. Die luidt: “Wees eerlijk aan de telefoon.” Als iemand vraagt of het om een acquisitiegesprek gaat, zeg dan eerlijk: “Ja, dat klopt. En als het goed is worden u en ons bedrijf er beter van. “

De gebelde weet heus wel dat je voor acquisitie belt. De gebelde is niet gek. Daarnaast begin je een relatie met een potentiële klant nooit met een leugen.

En hoe liep dit verhaal verder af? We zitten nog steeds te wachten op de beloofde e-mail en het telefoongesprek. Het is een kansloos bedrijf naar onze bescheiden mening.

Telefonische acquisitie is nog steeds de snelste manier om nieuwe klanten te vinden. Het is een kunst apart om het op een goede manier te doen. Je kunt het op de klassieke manier doen, maar dat werkt niet meer. Bij ons leer je een manier die succesvol is en ook nog eens prettig is voor de prospect.

Delen

Gerelateerde artikelen