Ga naar de inhoud

Het verschil tussen een grote en een kleine order

    Verschil grote en kleine order

    Pushend verkopen, wanneer werkt het wel?

    Verschil grote en kleine order

    De meeste mensen hebben een hekel aan verkopers die lopen te pushen. Die maar lopen te pushen om hun product / dienst te kopen. Vaak werkt duwend of pushend verkopen dan ook niet. Soms werkt het wel. Dat is namelijk in het geval van een kleine order. Maar wat is een kleine order? Daarvoor moet aan vier voorwaarden voldaan zijn.

    1. Eén enkel gesprek

    De eerste voorwaarde is dat het gesprek in één keer afgerond kan worden. Zodra het verkooptraject (of koopproces) langer dan één gesprek duurt, is duwen niet succesvol.

    Stel dat je op vakantie bent in een ver en warm land. Je doet wat boodschappen bij de lokale bakker. Je wilt eigenlijk alleen maar wat brood kopen. Als de bakker dan aan je vraagt of je nog 4 lekkere koeken wilt kopen voor 50 cent, dan is de bakker op dat moment aan het duwen.

    Het koopproces is niet ingewikkeld, immers je beslist ter plaatse of je ze wilt of niet. De verschillende fasen van het inkoopproces voltrekken zich in dat ene gesprek met de bakker.

    Stel dat je een computersysteem wilt kopen voor jouw bedrijf, dan is dat een grote order. Voordat je tot de aanschaf overgaat, voer je een aantal gesprekken. Als de verkoper dan voortdurend zit te duwen, raak je als koper geïrriteerd en koop  je waarschijnlijk niet.

    2. Kleine geldwaarde

    Een volgende voorwaarde is dat het om een klein bedrag gaat. Immers 50 cent uitgeven aan 4 koeken heeft geen enorme impact op de hoeveelheid geld die je overhoudt aan het eind van de maand.

    Als je daarentegen een computersysteem wilt kopen voor 18.000 euro, dan heeft dat wel een enorme impact. Kortom als de bakker je pusht om 4 koeken voor 50 cent te kopen, kan je geen buil vallen. Bij een machine van 18.000 euro wel.

    3. Risico op fouten

    Dat brengt ons vanzelf naar het volgende punt. Stel dat je 4 koeken zou kopen voor 50 cent. Je komt thuis en je partner vertelt je dat je de verkeerde koeken hebt gekocht. Dan kan je natuurlijk teruggaan, maar dat doe je niet voor 50 cent. Je zegt dan waarschijnlijk zoiets als: “Nou ja, jammer dan. Ze kostten slechts 50 cent, dus als ik ze weggooi is er geen man overboord.”

    Dat is anders bij de aanschaf van het computersysteem. Stel dat je het verkeerde systeem koopt, dan heeft dat tot in lengte van dagen gevolgen. Medewerkers zullen mopperen en leidinggevenden zullen het je verwijten. Dat wil je koste wat het kost voorkomen. Vandaar dat het beslissingstraject bij een grote order heel anders verloopt.

    4. Geen doorlopende relatie

    De laatste voorwaarde waaraan voldaan moet zijn is dat er geen doorlopende relatie is. Je kunt als het ware het product los zien van de verkoper. Als de bakker een vervelende man is en hij biedt je 4 koeken voor 50 cent aan en je hebt wel trek in de koeken, dan zal je ze toch kopen. Immers, je ziet die bakker alleen maar gedurende jouw vakantie.

    Is de verkoper van het computersysteem een onaangenaam persoon en je weet dat je bij hem terug moet komen als er problemen zijn met het systeem, dan ben je minder geneigd bij hem te kopen.

    Bedenk dus dat pushend verkopen niet werkt bij grote orders. Het kan wel kan werken bij kleine orders, als aan de bovenstaande vier voorwaarden is voldaan.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: