Ga naar de inhoud

Verkooptechniek: Het koopproces

    Verkoopproces

    Het verkoopproces of het koopproces?

    Verkoopproces

    In verkoopboeken en in trainingen wordt heel vaak gesproken over het verkoopproces. En dat is ook logisch, want dit soort boeken en trainingen wordt vanuit het perspectief van de verkoper gegeven.

    Wij hebben het er onderling wel eens gekscherend over dat het interessant zou zijn een verkooptraining eens vanuit het perspectief van de inkoper te bekijken. Welke stappen doorloopt een inkoper en wat vinden zij belangrijk? Want als je dat weet, sluit je veel gemakkelijker aan bij de koper.

    Verkoopproces vs. koopproces

    Het is voor een verkoper veel interessanter het koopproces van de inkoper te kennen. Als je dit als uitgangspunt neemt, dan bestaat het verkoopproces helemaal niet. En een goede verkoper neemt de klant altijd als uitgangspunt.

    Het is daarom veel interessanter je te verdiepen in het besluitvormingsproces van de klant. Als je dat begrijpt en kent, sluit je veel gemakkelijker aan bij de koper. Wat je dan alleen nog maar hoeft te doen is de klant door zijn koopproces coachen. Dat is veel minder agressief dan de klant jouw verkoopproces opleggen.

    Het besluitvormingsproces

    Het besluitvormingsproces van prospect en klanten bestaat simpelweg uit:

    • Bepalen van de behoefte
    • Informatie inwinnen
    • Definitieve bepaling van behoefte
    • Gesprek(ken) voeren met leveranciers / adviseurs
    • Opdracht gunnen
    • Opdracht wordt uitgevoerd
    • Evaluatie van de uitvoering
    • Mogelijk vervolgopdrachten

    Dit is een versimpelde weergave van het besluitvormingsproces. Het kan zijn dat er, zeker bij complexe aankopen, teruggegaan wordt naar een voorafgaande stap. Dat gebeurt bijvoorbeeld als een inkoper of adviseur met nieuwe informatie komt.

    Als verkoper is het verstandig jezelf bewust te zijn in welke fase de klant / prospect zich bevindt. Daardoor sluit je beter aan bij de klant en voorkom je dat je druk uitoefent of overkomt alsof je aan het duwen bent. Realiseer je dat er klanten / prospects zijn die alleen maar aan het kijken zijn (informatie inwinnen). Soms willen klanten daar niet bij geholpen worden.

    De klant centraal stellen

    Uitgaan van het besluitvormingsproces van de klant is de basis van elke verkoop. Het zorgt ervoor dat je verkoop gemakkelijker en sneller gaat. Daarnaast voorkom je dat je tijd besteedt aan koopprocessen waar je toch al geen kans maakt.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: