Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Een vriend van ons werkt als vertaler. Hij was laatst bij ons en had een vraag, of eigenlijk meer een dilemma. Nu moet je het volgende weten over hoe het werkt bij vertalingen.
Stel dat je als bedrijf een folder, website of iets dergelijks wilt vertalen naar een andere taal, dan betaal je per woord. Of dat dan de Nederlandse woorden of de anderstalige woorden zijn, dat weet ik niet en dat doet ook niet ter zake voor dit verhaal. Je begrijpt dat het als vertaler dus belangrijk is veel woorden te vertalen, want dan verdien je meer.
Dilemma
Zo had die vriend een tekst van, laten we zeggen, 1.000 woorden. Het ging om een stukken tekst die op meerdere pagina’s van een website stonden. Op elke pagina van de website kwam steeds hetzelfde stuk tekst woordelijk terug. Dit hoefde hij dus maar één keer te vertalen en vervolgens kon hij dit knippen en plakken op de andere webpagina’s. Omdat dit stuk tekst steeds weer terugkwam, hoefde hij dus feitelijk geen 1.000 woorden, maar slechts 750 woorden te vertalen. Zie hier zijn dilemma.
Wat zou jij doen?
Vanuit zijn eigen oogpunt zou het slim zijn om 1.000 woorden in rekening te brengen. Hij krijgt immers dan voor 1.000 woorden betaald en hij heeft maar voor 750 woorden gewerkt. Dat is makkelijk en snel verdiend. Vanuit het oogpunt van de klant zou hij 750 woorden in rekening moeten brengen, want ja, de tekst was feitelijk maar 750 woorden lang. Nu hebben we een vraag voor je. Wat zou jij doen?
Relatie met de klant
Het is een morele vraag, ben je eerlijk of niet. Stel dat je 1.000 woorden in rekening brengt en de klant komt er nooit achter, dan is er niets aan de hand. Maar wat als de klant er wel achter komt?
Dan heb je de poppen aan het dansen en lig je er waarschijnlijk voor altijd uit (als je dit geintje bij ons zou uithalen in ieder geval wel). En wat zou er gebeuren als je de tekst vertaalt, je maakt een factuur voor 750 woorden en je vertelt erbij dat je gezien hebt dat een stuk tekst steeds weer terugkwam en het dus geen 1.000 woorden waren zoals de klant zelf had aangegeven. Wat zou dat doen met jouw relatie met de klant?
Klantgerichtheid
Je bent klantgericht bezig als je de klant helpt in het besparen van onnodige kosten. Ook al lijkt het in eerste instantie ten koste van jezelf te gaan. Je zult zien dat dit op de lange termijn meer oplevert dan een snelle winst op korte termijn. Uiteindelijk duurt eerlijkheid het langst.
Dat geldt ook voor klachten, los de klacht op en denk niet aan de kosten. Op termijn levert je dat meer op, kijk maar naar het verhaal van Remeha.
Betere service verlenen
Zorg ervoor dat klanten tevreden blijven. Als klanten tevreden zijn, komen ze vanzelf bij je terug. En ze vertellen het door aan anderen. Daarom is het belangrijk je vaardigheden op het gebied van klantgerichtheid… lees verder
Op de klant gericht
In dit boek lees je over de belangrijkste zaken omtrent klantgerichtheid en hoe je ervoor zorgt dat jij of jouw organisatie dat ook wordt. Superpraktisch en boordevol tips.