Redenen om te telefoneren

Zeven redenen waarom je beter de telefoon kunt pakken

redenen om te telefoneren

Tegenwoordig gebruiken we vaak e-mail en sociale media om iets te communiceren met onze vrienden, kennissen, familie en klanten. Aan het gebruik van deze communicatiemiddelen is niets mis. Maar gebruik maken van de telefoon is vaak beter.
De telefoon bestaat al meer dan honderd jaar en dat is niet zonder reden. Hieronder vind je zeven redenen om te telefoneren in plaats van te mailen, te appen of te chatten.

Reden 1

We ontvangen veel e-mails op een dag. Sommige e-mails vangen we automatisch af en verdwijnen in speciale mappen of zelfs in spamfilters. Als verzender van de e-mail weet je dus niet of je mail is aangekomen of niet. Sommige mensen bellen dan ook nog wel eens hun mailtje na: “Heb je mijn e-mail ontvangen?” Waarom dan niet meteen de telefoon gepakt?

Reden 2

E-mailverkeer of verkeer via sociale media verloopt vaak langzamer dan telefonisch verkeer. Immers als je iemand telefonisch spreekt, kun je meteen reageren op wat de ander zegt. We horen je denken: “Een telefoon is ook opdringerig, bij sociale media kun je zelf beslissen wanneer je reageert.” Dat is zeker zo, maar je bent niet verplicht om je telefoon op te nemen.

Reden 3

Als het om het ‘koud’ benaderen van suspects gaat, mag je zelfs geen e-mail gebruiken. Je mag een suspect of prospect alleen per brief of telefonisch benaderen. Vind je een koude benadering eng, dan stuur je eerst een brief en volg je deze vervolgens telefonisch op. Doe dat vooral, want een brief sturen zonder telefonische opvolging levert een veel lagere respons op.

Reden 4

De telefoon is de op twee na effectiefste manier om met je klant in contact te komen en te blijven. De meest effectieve is de face-to-face ontmoeting en daarna de videoconferentie. Gebruik de telefoon om een afspraak via één van deze twee manieren te bewerkstelligen.

Reden 5

Als je een mail stuurt, ziet of hoort de ontvanger je niet. De ontvanger krijgt geen informatie over hoe je iets bedoelt. Veel miscommunicatie ontstaat, doordat mailtjes verkeerd worden begrepen. Via de telefoon geef je door middel van je stem een nuance mee aan het bericht dat je overdraagt.

Reden 6

Je kunt gaan zitten wachten tot klanten naar je toekomen. Tot klanten op je advertentie reageren op Google of in de krant. Dat is een reactieve benadering. Wil je met je onderneming vooruitkomen, dan pak je de telefoon en ga je actief suspects, prospects en klanten benaderen. Er komt altijd wel iets uit.

Reden 7

Veel mensen hebben telefoonangst. Deze angst is onterecht. De meeste mensen reageren normaal op een telefoongesprek. En mocht je iemand treffen die vervelend reageert, dan ligt dat niet aan jou. Dan ligt het aan de ander. Misschien is die persoon met het verkeerde been uit bed gestapt.

Helpt deze laatste tip je niet? De training klantgericht telefoneren helpt je in het verminderen van je telefoonangst.

Door beter te telefoneren zorg je voor een (eerste) goede indruk bij de beller, telefoneer je effectiever en ga je gemakkelijker om met het (lastige) gedrag van een beller. Wij adviseren en trainen organisaties al meer dan 10 jaar op het gebied van telefoneren.

Delen

Gerelateerde artikelen