Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Als verkoper probeer je bezwaren zo veel mogelijk te voorkomen. Toch kan het voorkomen dat een klant bezwaren uit. Hoe ga je er dan mee om?
Er zijn verschillende theorieën over hoe je moet omgaan met bezwaren. Eén ervan is: OMO. Door OMO toe te passen, kun je bezwaren weerleggen. Maar hoe werkt OMO?
Onderkennen
De eerste stap in het omgaan met bezwaren is het onderkennen van het bezwaar. Het gaat erom dat je een bezwaar herkent en vervolgens onderkent dat het een bezwaar is.
Daarbij kan het gaan om een zogenaamd echt bezwaar of een onecht bezwaar. Voor de klant is een bezwaar vrijwel altijd een echt bezwaar. Voor jou hoeft het niet altijd een echt bezwaar te zijn
Wie weet heeft je product/dienst een oplossing voor het bezwaar, maar ben je er nog niet aan toe gekomen het naar voren te brengen. Wees in ieder geval blij als de klant bezwaren naar voren brengt. Het is een indicatie dat de klant geïnteresseerd is, maar nog wat meer informatie wil hebben. Het kan ook zijn dat je gesprekspartner graag koopargumenten van je wil horen, zodat hij/zij je product intern beter kan verkopen.
Meeveren
Als je een bezwaar hoort dan kan je dat opvatten als een aanval. Daarop zou je in de verdediging kunnen schieten. Doe dat niet. Het gesprek kan dan uitmonden in een strijd.
De beste eerste reactie is meeveren. Veer mee met de klant. Als iemand bijvoorbeeld zegt dat je product/dienst duur is, veer dan mee. Dat kan je doen door te zeggen “Ik kan me voorstellen dat u dat een hoop geld vindt.”
Ombuigen
Na het meeveren ga je het bezwaar ombuigen. Je gaat met een goede onderbouwing het bezwaar ombuigen. “Ik kan me voorstellen dat u ons product duur vindt. Door te voldoen aan norm X, krijgt u de zekerheid dat u altijd dezelfde kwaliteit krijgt. U gaf net aan dat het cruciaal in uw productieproces is dat de aangeleverde goederen altijd dezelfde constante kwaliteit hebben.”
De OMO-methode is een manier om met bezwaren om te gaan. Het is niet de enige manier om met bezwaren om te gaan. Er is ook de zogenaamde BADSOC-methode.
Doe de juiste dingen op de juiste manier
Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder
Sales voor professionals
Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.