Het komt wel eens voor dat je iets wilt bestellen bij een (nieuwe) leverancier. Of je hebt een klacht over een levering. Of je wilt wat informatie over een bepaald product of dienst. Wat doe je dan? Een gouden gids of telefoongids zul je zo snel even niet meer pakken. Dat deed je vroeger.
Tegenwoordig ga je googelen. Je tikt de naam van de organisatie in en vervolgens verschijnen de zoekresultaten. Daarna open je de website. En dan begint het.
Sport
Waar staat nou het telefoonnummer? En waar staat het (e-mail)adres? Sommige organisaties lijken er een sport van te maken dit soort essentiële informatie onvindbaar op hun website te plaatsen. Soms is het volledig onvindbaar. Dan tik je maar in: naam organisatie en het woord contact.
Stel dat je de contactgegevens gevonden hebt, dan blijkt het telefoonnummer een betaald 0900-nummer te zijn. Dat schrikt af, een mailtje dan maar? Stel dat je wel belt, dan krijg je zo’n keuzemenu, waar jouw keuze uiteraard niet tussenzit. Dat is niet bepaald klantgericht.
Meer omzet en winst
Elke organisatie wil graag dat prospects en klanten contact met hen opnemen. Immers elk klantcontact is een mogelijkheid de omzet en winst te vergroten (ook bij een klacht). Maar als je kijkt naar hoeveel moeite het kost om daadwerkelijk in contact te komen met organisaties, dan ga je als prospect of klant toch wel twijfelen. Zouden organisaties alleen maar geïnteresseerd zijn in de betaling van de factuur en niet het ‘gedoe’ eromheen?
Hoe dan wel?
Klantgericht gedrag draait erom dat de prospect of klant gemakkelijk en snel contact met jouw organisatie kan opnemen. Dat betekent dat de contactgegevens dus gemakkelijk te vinden moeten zijn op je website.
Zet het liefst op elke webpagina het telefoonnummer en e-mailadres. Zorg ervoor dat klanten vanaf verschillende pagina’s gemakkelijk naar de contactgegevens komen. Zet desnoods een ‘bel me terug’-knop op elke pagina. Kortom maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk om contact op te nemen.
Niet alleen makkelijk contact opnemen is belangrijk, maar maak ook het betalen zo gemakkelijk mogelijk.
Betere service verlenen
Zorg ervoor dat klanten tevreden blijven. Als klanten tevreden zijn, komen ze vanzelf bij je terug. En ze vertellen het door aan anderen. Daarom is het belangrijk je vaardigheden op het gebied van klantgerichtheid… lees verder
Op de klant gericht
In dit boek lees je over de belangrijkste zaken omtrent klantgerichtheid en hoe je ervoor zorgt dat jij of jouw organisatie dat ook wordt. Superpraktisch en boordevol tips.