Ga naar de inhoud

Telefonisch een afspraak maken: zo doe je dat

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Werk je bij een tandarts, huisarts, ziekenhuis, GGD, kapper of andere organisatie waarbij je regelmatig een afspraak moet maken via de telefoon? Dan is het belangrijk om dat zo snel en efficiënt mogelijk te doen. Dat is zowel prettig voor jezelf als voor de beller. Hoe je efficiënt telefonisch een afspraak maakt, lees je in dit artikel.

    Direct naam noteren

    Als je telefonisch een afspraak maakt, dan gaat het in de meeste gevallen om een inkomend telefoongesprek. Je neemt de telefoon op volgens de telefoonetiquette. Vervolgens luister je aandachtig en je noteert direct de naam van de beller. Heb je de naam niet goed verstaan, dan vraag je er nogmaals om.

    Vervolgens geeft de beller aan waarom deze belt: hij/zij wil een afspraak maken. Afhankelijk van de organisatie waarvoor je werkt, stel je eventueel nog wat andere vragen. Hiervoor kun je open en gesloten vragen gebruiken.

    Stel zelf een datum en tijdstip voor

    Als je weet waarvoor de beller een afspraak wil maken, dan weet je ook hoe lang de afspraak duurt. Op dat moment bekijk je de planning en zoek je een datum en tijdstip op. Vervolgens noem je deze.

    “Ik heb een mogelijkheid op maandag 3 juni van 10:00 – 10:30. Zal ik deze voor u noteren?”

    Het is belangrijk dat je zelf met een datum komt. Vraag niet: “Wanneer komt het u het beste uit?” Daarmee loop je het risico dat de beller een datum en tijdstip noemt die voor jouw planning ongunstig is. Zorg ervoor dat je afspraken aaneensluitend inplant.

    Stel daarna meteen een gesloten vraag, waarin je bevestiging vraagt of de datum en het tijdstip schikt. Je mag dit best in dwingende bewoordingen doen.

    Datum en/of tijdstip is wel/niet akkoord

    Er kunnen twee dingen gebeuren. De beller gaat ermee akkoord of niet. Als de beller akkoord gaat, dan vraag je naar andere gegevens, bijvoorbeeld het e-mailadres. Daarna rond je het gesprek af.

    Is de datum en/of tijdstip niet akkoord, dan geef je twee nieuwe data en tijdstippen. Probeer niet in te gaan op een alternatief genoemd door de beller. Hou vooral je eigen planning als leidraad, zodat je deze zo efficiënt mogelijk inplant. Uiteindelijk komt er vanzelf een datum uitgerold.

    Afronden van het gesprek

    Bij het afronden van het gesprek herhaal je de afspraak.

    “Mevrouw De Jong. Ik heb de afspraak voor u ingepland op maandag 3 juni van 10:00 – 10:30.”

    Vervolgens kun je nog aangeven dat je een bevestiging per e-mail / SMS stuurt. Je rondt het gesprek af met de vraag of de beller nog vragen heeft en tot slot sluit je af met een groet.

    “Heeft u verder nog vragen? Nee? Dan wens ik u een fijne dag.”

    Op deze manier maak je efficiënt telefonisch een afspraak.

    Telefoonvaardigheden

    Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder

    Moment, ik verbind u door

    Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over telefoneren: