De telefoon gaat over. Er belt een onbekend nummer. Je neemt op volgens de telefoonetiquette. Een persoon stelt zich heel joviaal voor en vraagt overdreven vrolijk hoe het met je gaat. “Daar gaan we weer”, denk je dan.
En ja hoor, als je het gesprek verder voert, is het inderdaad wat je denkt dat het is: een telefonische verkoper. Hoe kom je hier als telefonist(e) zo snel mogelijk van af?
Herkennen
In de inleiding van dit stukje lees je al een aantal punten waaraan je telefonische acquisitie herkent: onbekend nummer en joviaal persoon. Maar er zijn meer herkenningspunten: rumoer op de achtergrond en ze kennen de persoon niet die ze moeten hebben of ze vragen naar leidinggevenden/directieleden. Aan deze tekenen herken je een telefonische verkoper. Daarna is het zaak om erachter te komen of iemand iets wil verkopen of dat iemand echt niet weet wie ze moeten hebben.
Kunt u mij doorverbinden met degene die verantwoordelijk is voor…
Als iemand vraagt: “Kunt u mij doorverbinden met degene die verantwoordelijk is voor…” dan is het belangrijk te weten of ze iets willen verkopen of niet. Daarom stel je de volgende vraag: “Belt u voor acquisitie? ” of “Belt u om iets te verkopen?”
Hier zal niet altijd een eerlijk antwoord op volgen van een verkoper. Ze zullen vaak dingen zeggen als: “Nee hoor, ik wil alleen maar wat informatie uitwisselen”, “Nee hoor, ik wil alleen maar weten of iets interessant voor uw bedrijf is”. Ze zijn vaak heel vaag en behandelen jou alsof jij niet doorhebt dat het telefonische acquisitie is. Ze gebruiken smoesjes. Uiteindelijk willen ze wel iets verkopen. Daarom is het belangrijk om door te vragen.
Goed doorvragen
Goed doorvragen betekent dat je boven tafel krijgt waarom iemand belt. Blijft iemand vaag, dan is het vaak telefonische acquisitie. Geeft iemand toe dat het om telefonische verkoop gaat, dan hangt het van het bedrijfsbeleid af wat je doet. Vindt jouw bedrijf het niet erg dat verkopers bellen, dan lees je waarschijnlijk dit artikel niet 😉 .
Vindt jouw organisatie het belangrijk om telefonische verkoop buiten de deur te houden, dan moet je twee dingen doen. Ten eerste verbind je de verkoper niet door naar de desbetreffende collega. En ten tweede geef je NOOIT de naam van deze collega. Wat doe je dan wel?
Stuur een e-mail
De beste manier is om de verkoper te vragen een e-mail te sturen. Dat doe je op de volgende manier:
“Ik verzoek u een e-mail te sturen naar [e-mailadres]. Als het interessant voor ons is, nemen wij contact met u op. Hoort u niets meer van ons, dan was het niet interessant.”
Laat ze een e-mail sturen naar een speciaal e-mailadres voor ongevraagde telefonische verkoop. Als ze blijven aandringen voor een naam, geef je deze NIET. Ze hoeven ook niet te bellen om te horen wat jullie van de e-mail vonden.
Houding
Slechte telefonische verkopers zijn dominant aan de telefoon. Ze overbluffen je, manipuleren je, doen heel aardig, blijven vragen stellen terwijl jij het gesprek wilt beëindigen, etc. Zij zien het contact met een telefoniste als een gevecht dat ze moeten winnen. Ze kunnen erg vervelend zijn.
Is een telefonisch verkoper vervelend, dan mag je vervelend terug doen. Immers, zij hebben jullie nodig en niet andersom. Dus mag je het gesprek best beëindigen met:
“Meneer/mevrouw, ik ben duidelijk geweest hoe het bij ons werkt. U stuurt een e-mail naar [e-mailadres] en wij nemen contact op als het interessant is. Ik ga nu het gesprek met u beëindigen en wens u veel succes.”
En vervolgens leg je de hoorn op de haak.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder
Moment, ik verbind u door
Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.