Ga naar de inhoud

Verkooptechniek: 7 manieren om het vertrouwen van klanten te winnen

    Vertrouwen klanten winnen

    Vertrouwen klanten winnen

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Vertrouwen klanten winnen

    Hoe win je het vertrouwen van de klant/prospect? Hieronder vind je 7 manieren waardoor je vertrouwen wint bij klanten. Zo is de tijd van het toepassen van verkooptrucjes, zoals het onder druk zetten van de klant, allang voorbij. Menig inkoper prikt daar doorheen. De klant onder druk zetten is dan ook geen manier om vertrouwen bij je klant te winnen.

    Kortom vergeet al je vooringenomenheid ten aanzien van sales, de stereotypen werken niet meer. Sterker nog, dat werkt eerder tegen je. De basis van verkoop is vertrouwen. Maar hoe bouw je dat op en hoe houd je het vast?

    1. Kom je afspraken na

    “Walk your walk and talk your talk” is een bekend Engels spreekwoord. Vrij vertaald betekent het dat je zegt wat je doet en doet wat je zegt. Dat is de basis van vertrouwen. Het kan natuurlijk voorkomen dat je een keer een afspraak niet kan nakomen. Dat is helemaal niet erg, zolang je je klant er maar van op de hoogte stelt en je excuses ervoor aanbiedt.

    2. Wees assertief en proactief

    Stel je bent op bezoek bij je klant en je ziet dat ze iets niet goed doen met jouw product. Je kunt dan je mond houden zo van: “Dat is hun probleem en niet het mijne en wie weet verkoop ik daardoor een extra product.” Wees assertief en proactief en meld het probleem en speel geen verstoppertje.

    Zo voorkom je problemen. Het is namelijk veel erger als problemen uit de hand loopt en de klant komt erachter dat jij het had kunnen voorkomen.

    3. Toon belangstelling voor je gesprekspartner

    Het volgende voorbeeld komt je wellicht bekend voor.
    Gesprekspartner: “Van het weekend heb ik zo iets leuks gedaan.”
    Jij: “Oh ja, wat dan?”
    Gesprekspartner: “Ik heb een parachutesprong gemaakt, een tandemsprong.”
    Jij: “Oh, dat heb ik ook wel eens gedaan. Ik was toen op vakantie op Texel … bla … bla.”

    Als je zo je gesprekken voert, toon je geen belangstelling voor je gesprekspartner. Je stelt jezelf immers centraal. En als je jezelf centraal stelt, wekt dat geen vertrouwen. Immers je vindt jezelf belangrijker dan de klant. Die denkt dat je dan ook zo in zaken bent.

    4. Maak de dingen niet mooier

    Verkopers staan erom bekend dat ze dingen mooier voorspiegelen dan ze zijn. Ze geven een net iets kortere levertijd op, ze beloven een extra accessoire, etc. Dat is prima, zolang je het ook na kunt komen.

    Ben je van tevoren als verkoper niet zeker of je de belofte gestand kunt doen, doe de belofte dan niet of zeg dat je het uitzoekt. Maak de dingen nooit mooier dan ze zijn. Je verkoopt immers oplossingen en geen problemen.

    5. Noem nadelen van je eigen producten of diensten

    In een vorige baan die ik had, verkocht ik producten die met waterbeheersing te maken hadden. In het gesprek met de klant noemde ik de voordelen van de producten en ik noemde ook af en toe een nadeel. En dat werkte goed. Je komt veel eerlijker over wanneer je ook nadelen van je product of dienst ter sprake brengt.

    6. Laat de klant vrij

    Als je tegen iemand duwt, duwt deze persoon terug. Dus wanneer je je klant onder druk zet, duwt je klant terug. Geef de klant de vrijheid en autonomie zijn eigen beslissing te nemen. Jouw taak is niet om het product te verkopen, jouw taak is je klant zichzelf te laten overtuigen dat hij jouw oplossing nodig heeft. Coach je klant daarom in zijn aankoopproces.

    7. Referenties

    Op de ladder van geloofwaardigheid staan referenties op de één na hoogste trede. Het is een uitstekend middel voor (potentiële) klanten om te zien of je bedrijf goed werk levert. Gebruik daarom referentieverhalen in je commerciële gesprekken.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: