Warm doorverbinden

Warm doorverbinden = klantgericht doorverbinden

Warm doorverbindenAls je regelmatig telefoneert, zal je ook regelmatig telefoongesprekken doorverbinden. Doorverbinden kan op verschillende manieren plaatsvinden. Wil je het op een klantgerichte manier doen, dan doe je aan “warm doorverbinden”. Wat warm doorverbinden is, lees je later. Eerst lees je iets ver koud en lauw doorverbinden.

Koud doorverbinden

Doorverbinden kan op verschillende manieren. De minst klantgerichte manier is “koud doorverbinden”. Dat betekent dat je een telefoongesprek doorverbindt zonder tegen je collega te vertellen wie er belt en waarover het gaat. Je toetst daarbij het nummer van de collega in, en legt meteen de hoorn op je toestel. Dit heet koud doorverbinden, omdat je je collega overvalt met het gesprek.

Lauw doorverbinden

Een andere manier van doorverbinden van de telefoon is “lauw doorverbinden”. Daarbij verbind je het telefoongesprek door en geef je aan dat je een telefoongesprek hebt: “Hoi Gerard, ik heb een lijntje voor je.” Dit is iets beleefder dan koud doorverbinden. Een tweede variant van “lauw doorverbinden” is dat je aankondigt wie er belt: “Hoi Gerard, ik heb mevrouw Jansen van ABC BV aan de telefoon voor je.”

Warm doorverbinden

Koud doorverbinden is niet vriendelijk voor de beller en ook niet voor je collega. Lauw doorverbinden is een stuk vriendelijker voor je collega, maar nog steeds niet voor de beller. De klantgerichtste manier van doorverbinden is het zogenaamd “warm doorverbinden”. Daarbij kondig je bij je collega aan wie er belt en waarover het gaat: “Hoi Gerard, ik heb mevrouw Jansen van ABC BV. Zij heeft een vraag over de orderbevestiging die je net gestuurd hebt.”

Op dat moment heeft je collega alle informatie om vervolgens het gesprek klantgericht over te nemen: “Mevrouw Jansen, bedankt voor het wachten. Ik heb begrepen dat u een vraag heeft over de orderbevestiging die u ontvangen heeft.”

Telefoongesprek doorverbinden in een andere taal

Werk je in een internationaal opererend bedrijf? Dan is het handig om de juiste terminologie in de andere taal te gebruiken. Lees daarvoor het artikel over hoe je de telefoon in het Engels of in het Frans doorverbindt.

Volg de gratis training klantgericht telefoneren

Schrijf je in voor de gratis training klantgericht telefoneren. In 1,5 uur leer je de basisprincipes van klantgericht telefoneren. Je leert waar en wanneer je wilt. En aan het einde van de training ontvang je een officieel bewijs van deelname.

SCHRIJF JE IN!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *