Ga naar de inhoud

Warm doorverbinden

    Warm doorverbinden

    Warm doorverbinden = klantgericht doorverbinden

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Warm doorverbinden

    Als je regelmatig telefoneert, zal je ook regelmatig telefoongesprekken doorverbinden. Doorverbinden kan op verschillende manieren.
    Wil je het op een klantgerichte manier doen, dan doe je aan “warm doorverbinden”. Wat warm doorverbinden is, lees je later. Eerst lees je iets ver koud en lauw doorverbinden.

    Koud doorverbinden

    We zeiden het al, doorverbinden kan op verschillende manieren. De minst klantgerichte manier is “koud doorverbinden”. Dat betekent dat je een telefoongesprek doorverbindt zonder tegen je collega te vertellen wie er belt en waarover het gaat. Je toetst daarbij het nummer van de collega in, en legt meteen de hoorn op je toestel.

    Een andere vorm van koud doorverbinden is , dat je aangeeft dat je een telefoongesprek hebt zonder verdere informatie: “Hoi Gerard, ik heb een lijntje voor je.”

    Deze twee manieren heten koud doorverbinden, omdat je niets vertelt over wie je aan de lijn hebt en waarvoor.

    Lauw doorverbinden

    Een andere manier van doorverbinden van de telefoon is “lauw doorverbinden”. Dat is iets beleefder dan koud doorverbinden. Bij “lauw doorverbinden” kondig je aan wie er belt: “Hoi Gerard, ik heb mevrouw Jansen van ABC BV voor je aan de telefoon .”

    Warm doorverbinden

    Koud doorverbinden is niet vriendelijk voor de beller en ook niet voor je collega. Lauw doorverbinden is een stuk vriendelijker voor je collega, maar nog steeds niet voor de beller. De meest klantgerichte manier van doorverbinden is het zogenaamd “warm doorverbinden”.

    Daarbij kondig je bij je collega aan wie er belt en waarover het gaat:

    “Hoi Gerard, ik heb mevrouw Jansen van ABC BV. Zij heeft een vraag over de orderbevestiging die je net gestuurd hebt.”

    Op dat moment heeft je collega alle informatie om vervolgens het gesprek klantgericht over te nemen:

    “Mevrouw Jansen, bedankt voor het wachten. U spreekt met Gerard. Ik heb begrepen dat u een vraag heeft over de orderbevestiging die u ontvangen heeft.”

    Telefoongesprek doorverbinden in een andere taal

    Werk je in een internationaal opererend bedrijf? Dan is het handig om de juiste terminologie in de andere taal te gebruiken. Lees daarvoor het artikel over hoe je de telefoon in het Engels of in het Frans doorverbindt.

    Telefoonvaardigheden

    Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder

    Moment, ik verbind u door

    Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over telefoneren: