Warm doorverbinden

Warm doorverbinden = klantgericht doorverbinden

Warm doorverbinden

Als je regelmatig telefoneert, zal je ook regelmatig telefoongesprekken doorverbinden. Doorverbinden kan op verschillende manieren.
Wil je het op een klantgerichte manier doen, dan doe je aan “warm doorverbinden”. Wat warm doorverbinden is, lees je later. Eerst lees je iets ver koud en lauw doorverbinden.

Koud doorverbinden

We zeiden het al, doorverbinden kan op verschillende manieren. De minst klantgerichte manier is “koud doorverbinden”. Dat betekent dat je een telefoongesprek doorverbindt zonder tegen je collega te vertellen wie er belt en waarover het gaat. Je toetst daarbij het nummer van de collega in, en legt meteen de hoorn op je toestel.

Een andere vorm van koud doorverbinden is , dat je aangeeft dat je een telefoongesprek hebt zonder verdere informatie: “Hoi Gerard, ik heb een lijntje voor je.”

Deze twee manieren heten koud doorverbinden, omdat je niets vertelt over wie je aan de lijn hebt en waarvoor.

Lauw doorverbinden

Een andere manier van doorverbinden van de telefoon is “lauw doorverbinden”. Dat is iets beleefder dan koud doorverbinden. Bij “lauw doorverbinden” kondig je aan wie er belt: “Hoi Gerard, ik heb mevrouw Jansen van ABC BV voor je aan de telefoon .”

Warm doorverbinden

Koud doorverbinden is niet vriendelijk voor de beller en ook niet voor je collega. Lauw doorverbinden is een stuk vriendelijker voor je collega, maar nog steeds niet voor de beller. De meest klantgerichte manier van doorverbinden is het zogenaamd “warm doorverbinden”.

Daarbij kondig je bij je collega aan wie er belt en waarover het gaat:

“Hoi Gerard, ik heb mevrouw Jansen van ABC BV. Zij heeft een vraag over de orderbevestiging die je net gestuurd hebt.”

Op dat moment heeft je collega alle informatie om vervolgens het gesprek klantgericht over te nemen:

“Mevrouw Jansen, bedankt voor het wachten. Ik heb begrepen dat u een vraag heeft over de orderbevestiging die u ontvangen heeft.”

Telefoongesprek doorverbinden in een andere taal

Werk je in een internationaal opererend bedrijf? Dan is het handig om de juiste terminologie in de andere taal te gebruiken. Lees daarvoor het artikel over hoe je de telefoon in het Engels of in het Frans doorverbindt.

Beter telefoneren

Door beter te telefoneren zorg je voor een (eerste) goede indruk bij de beller, telefoneer je effectiever en ga je gemakkelijker om met het (lastige) gedrag van een beller. Wij adviseren en trainen organisaties al meer dan 10 jaar op het gebied van telefoneren.

Delen

Gerelateerde artikelen