Ga naar de inhoud

Tips voor de perfecte sales pitch

    tips sales pitch

    Wat doe je wel en wat beter niet tijdens je sales pitch

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    tips sales pitch

    Ga je een sales pitch geven bij een prospect of klant? Dan hebben we nog een aantal tips voor je, zodat je de perfecte sales pitch geeft.

    We beginnen eerst met wat je niet moet doen en daarna krijg je een aantal tips van wat je wel moet doen. Wij wensen je alvast veel succes met je sales pitch.

    De don’ts

    Een pitch presenteren is altijd een beetje spannend. Een goede voorbereiding is de sleutel tot een perfecte sales pitch. Maar er is ook een aantal dingen dat je niet moet doen.

    1. Gebruik niet te veel tekst. Als je een PowerPoint op de achtergrond gebruikt bij je sales pitch, gebruik dan niet te veel tekst. Gebruik steekwoorden en nog liever plaatjes. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
    2. Een sales pitch is geen monoloog. Ga gerust de interactie met de prospect of klant aan.
    3. Hou het relevant. Gebruik in je pitch relevante voorbeelden of benoem relevante voordelen. Onze stelling is dat veel verkopers hun eigen bezwaren opwerpen. Dat komt doordat ze dingen zeggen die niet relevant zijn. Praat daarom over baten, niet over eigenschappen.

    De do’s

    Je weet nu wat je beter niet kunt doen. We zeiden het al eerder, een goede voorbereiding is heel belangrijk. Daarnaast is nog een aantal dingen belangrijk voor een verpletterende sales pitch.

    1. Maak je sales pitch visueel aantrekkelijk. Zoals het gezegde luidt, een foto zegt meer dan duizend woorden. Beelden roepen ook sneller emoties op dan tekst dat doet. Meer tips over hoe je een goede presentatie in PowerPoint maakt lees je hier.
    2. Maak twee sales pitches. De eerste gebruik je live tijdens de sales pitch. De tweede gebruik je om te verzenden naar de prospect als follow up. Zorg ervoor dat deze pitch meer details bevat. Dat is nodig, omdat het gesproken gedeelte ontbreekt.
    3. Maak de pitch persoonlijk. Dat doe je door bijvoorbeeld het logo van de klant/prospect te verwerken in de presentatie. Maar ook door de klant persoonlijk aan te spreken (onthoud hun namen). Stem ook in je pitch de boodschap af op de verschillende personen uit de DMU. Noem argumenten die voor hen overtuigend zijn.

    Hiermee heb je een aantal belangrijke tips voor het geven van de perfecte sales pitch van ons gekregen. Wij wensen je veel succes met je pitch.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: