Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Misschien herken je het. Je belt naar een helpdesk, omdat je een klacht hebt over een dienst of product. Je bent enigszins geïrriteerd hierover en je vertelt je verhaal. De medewerker aan de andere kant van de telefoon hoort je verhaal aan en zegt dan als eerste de zin: “Wat vervelend voor u.” Vaak roept deze zin meer irritatie op (er zijn trouwens meer zinnen die je beter niet kunt gebruiken aan de telefoon). Het is namelijk niet de juiste manier om te reageren. We gaan je uitleggen waarom dat zo is en wat je beter kunt zeggen.
Het probleem van “wat vervelend voor u”
Medewerkers van de helpdesk gebruiken de zin “wat vervelend voor u” om begrip te tonen voor de klacht van de klant. Het probleem is alleen dat deze zin sleets is geworden. Het is een holle frase. Het is alsof er op een knop wordt gedrukt en vervolgens de zin “wat vervelend voor u” wordt afgespeeld. Datzelfde geldt ook voor zinnen als “Ik begrijp het” of “Ik snap het.” Het komt lui over om deze zinnen te gebruiken.
Wat je beter kunt zeggen
De genoemde zinnen zijn dus nietszeggende zinnen. Ten eerste komt dat doordat ze te veel gebruikt worden en ten tweede omdat er iets ontbreekt. Vaak vertellen klanten waarom ze niet tevreden zijn; waarom iets vervelend is voor hen. Als je dat toevoegt aan de zin “wat vervelend voor u” dan krijgt de zin meer inhoud. We geven je een voorbeeld.
Beller: “Ik zit nu al meer dan een maand te wachten op mijn bestelling. Dat is toch niet normaal. Wanneer kan ik deze verwachten?”
Medewerker helpdesk: “Wat vervelend voor u dat u al zo lang zit te wachten.”
Door “dat u al zo lang zit te wachten” aan de zin toe te voegen, zorg je ervoor dat het geen holle frase meer is. Je laat namelijk aan de beller horen dat je geluisterd hebt naar zijn verhaal. Zou je het weglaten, dan kan de beller de indruk krijgen dat je ongeïnteresseerd bent en niet geluisterd hebt en dat je routinematig “wat vervelend voor u” zegt.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder
Moment, ik verbind u door
Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.