Verkooptechniek: Pijn in verkoop

Het belang van pijn in verkoop

pijn in verkoopVerkopen draait om het bieden van een oplossing aan de klant. Jij levert je goed of dienst in ruil voor geld. Het moeilijke is vaak dat jij wel ziet dat wat je aanbiedt een oplossing voor de klant is, maar dat je klant dat niet altijd ziet. Hoe krijg je zo iemand in beweging. Het antwoord hierop is ‘pijn’.

Waarom is pijn in verkoop belangrijk?

Als verkoper wil je je klanten in beweging krijgen. Maar hoe krijg je mensen in beweging? Je kunt duwen of trekken, maar dat roept weerstand op. Als je iemand echter met een speld prikt, zul je zien dat iemand beweegt. Pijn brengt mensen in beweging. Hoe intenser de pijn, des te heviger de beweging. Dat betekent dat je in sales op zoek gaat naar het pijnpunt bij de prospect of klant.

3 pijnniveaus

Er zijn 3 pijnniveaus. Ten eerste is er ‘onbewuste pijn‘. Onbewuste pijn betekent dat iemand nog niet weet dat hij pijn heeft. Het mooiste voorbeeld is de mobiele telefoon. Bekijk onderstaand filmpje maar eens.

Anno 2018 zijn we gelukkig met een telefoon en kunnen we niet meer zonder. In 1998 had men dus onbewuste pijn.

Het volgende niveau van pijn is ‘toegegeven pijn‘. Dan is men zich bewust van pijn, maar men weet nog niet hoe ze de pijn moeten oplossen.

Dan kun je denken aan dat iemand die op vakantie gaat in een ver land en graag zijn mobiele telefoon zou willen meenemen. Maar die persoon weet dat bellen in bellen in het buitenland heel duur is. Hoe kun je dit dan oplossen? Je eigen telefoon meenemen met een simkaart uit Nederland of een simkaart in het buitenland kopen? Deze persoon heeft misschien wel gezocht, maar is tot de conclusie gekomen dat er geen of geen goede oplossing is.

Tot slot is er ‘zicht op een oplossing‘. De persoon is zich bewust van pijn, weet dat er een oplossing is, maar weet nog niet welke oplossing hij nodig heeft: simkaart in het buitenland aanschaffen of een goedkope telefoon met simkaart in het buitenland kopen.

Hoe beweeg je mensen van pijnniveau 1 naar pijnniveau 3?

Om van onbewuste pijn naar toegegeven pijn te gaan, gebruik je referentieverhalen. Deze gebruik je op je website, in je brochures, op LinkedIn en in je gesprekken met klanten. Via referentieverhalen laat je prospects inzien dat ze pijn hebben. Ze worden zich bewust van hun pijn. Van belang hierbij is dat je inspeelt op de koopmotieven. Daarnaast speelt pijn vaak op meerdere afdelingen bij organisaties. Door op elk niveau de pijn te benoemen in een apart referentieverhaal, maak je inzichtelijk dat pijn dieper gaat dan menigeen denkt.

Om van ‘toegegeven pijn’ naar ‘zicht op een oplossing’ te gaan, gebruik je de SPIN-methode.

Zoeken

We hebben tot slot nog een aantal vragen voor je. Hoeveel van jouw potentiële markt is actief op zoek naar een oplossing voor hun problemen waarvoor jouw producten of diensten in aanmerking komen? En in welk deel van je markt stop je de meeste verkooptijd?

Uit onderzoek is gebleken dat grofweg 90-95% van de klanten onbewuste pijn heeft (Michael T. Bosworth, Solution Selling). Dus maar 5-10% is actief op zoek naar een oplossing (‘toegegeven pijn’ en ‘zicht op een oplossing’).

De meeste verkopers stoppen hun verkooptijd in deze 5-10%; zeg maar de prospects en klanten die vanzelf naar hen komen. Dat is jammer, want daarmee laat je de grootste markt liggen!

Wil je beter verkopen?

Voorkom dat je omzet misloopt. Door je verkoopvaardigheden te perfectioneren groeit de omzet en winst van jouw organisatie. Wij trainen en adviseren al meer dan 10 jaar medewerkers en organisaties op het gebied van sales. Wij leren je graag hoe je dat voor elkaar krijgt.

LEES VERDER

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *